@article { author = {Bayat, Meysam and Saadat, Mohsen}, title = {Dynamic Elastic Modulus Estimation of Granular Soils Using Group Method of Data Handling (GMDH)}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {97-109}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Elastic modulus is one of the most important parameters in geotecal engineering that is usually measured through laboratory or in situ testing. Cyclic triaxial testing is a well-known laboratory test to determine the dynamic and static parameters of soils. In the current study, the dynamic elastic modulus of sand-gravel mixture at very small strain levels (about 10-5) has been studied using a triaxial cyclic apparatus along with local axial strain measurement. Influence of grading characteristics (curvature and uniformity coefficients), gravel content, mean effective confining stress and relative density on dynamic elastic modulus have been investigated. Based on the results of the tests, a comprehensive database including 120 records was established. Based on the database, two models have been developed to predict the dynamic elastic modulus using the group method of data handling (GMDH). In the first model the curvature coefficient (Cc) and in the second model the uniformity coefficient (Cu) is used as input parameter of soil grading charecteristics. Comparison of the RMSE in the two models indicates that the second model has better predictions than the first model. However, the coefficients of correlation (R) of models are satisfactory which indicates the GMDH has a good ability to predict the dynamic elastic modulus.}, keywords = {Elastic modulus,Granular soil,Triaxial test,Group method of data handling}, title_fa = {پیش بینی مدول الاستیک دینامیکی خاک های دانه ای با استفاده از روش بررسی گروهی داده ها}, abstract_fa = {مدول الاستیک یکی از پارامترهای مهم در ژئوتکنیک است که معمولاً از طریق آزمایش‌های آزمایشگاهی یا در محل اندازه‌گیری می‌شود. در این زمینه، آزمایش سه‌محوری یکی از روش‌های شناخته شده در تعیین پارامترهای دینامیکی و استاتیکی خاک است. در این تحقیق با استفاده از آزمایش سه محوری تناوبی و اندازه‌گیری موضعی کرنش، مدول الاستیک دینامیکی خاک‌های مخلوط شن و ماسه در سطح کرنش خیلی کوچک (حدود 5-10) مطالعه شده است. تاثیر پارامترهای دانه‌بندی (ضریب انحنا و ضریب یکنواختی)، مقدار شن، تنش همه جانبه و دانسیته نسبی بر روی مدول الاستیک دینامیکی خاک مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس نتایج به‌دست آمده از آزمایش‌های انجام شده در این تحقیق، پایگاه داده‌ای شامل 120 رکورد تشکیل شده است. با استفاده از این پایگاه داده‌، دو مدل برای پیش‌بینی مدول الاستیک دینامیکی با استفاده از الگوریتم بررسی گروهی داده‌ها (GMDH) توسعه داده شده است. تفاوت این دو مدل در استفاده از پارامترهای ورودی متفاوت است، به گونه‌ای که در مدل اول از ضریب انحنا (Cc) و در مدل دوم از ضریب یکنواختی (Cu) به عنوان پارامتر ورودی دانه‌بندی خاک در مدل استفاده شده است. مقایسه مقدار خطا بر اساس شاخص جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) نشان‌دهنده برتری نسبی مدل دوم نسبت به مدل اول است. اگرچه مقدار ضریب همبستگی(R) در هر دو مدل مقادیر رضایت بخشی داشته و الگوریتم (GMDH) توانایی مناسبی جهت پیش‌بینی مقادیر مدول الاستیک نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {مدول الاستیک,خاک دانه‌ای,آزمایش سه محوری,بررسی گروهی داده‌ها}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103551.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103551_33507775f8f46cc42051ae474880ad66.pdf} } @article { author = {Bayat, Meysam and Bahreynian, Seyed Mohammad Hosseyn}, title = {Effect of fly ash and lime on geotechnical properties of sand}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {85-95}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The use of waste materials from various factories and industries in the soil to improve engineering properties is one of the new approaches in this field. Inflatable ash is also an important by-product of coal-fired power plants or from the waste heat of some plants, which has a good pozzolanic character and is used in construction projects for use in concrete and in geotechnical projects. Soil stabilization is used. In this study, a type of fly ash with different chemical properties was used in comparison with other studies aimed at improving the existing soil in central Iran. Density, permeability and CBR tests were performed on samples with different percentages of fly ash with or without lime at different processing times. According to the results of the study, it can be concluded that the addition of fly ash up to 20% in the lime-free sandy soil will increase the maximum specific gravity dry weight and this amount will decrease to 10% despite the 10% lime content. Find out. The results also show that 20% of fly ash is an optimum value for stabilizing soil with or without lime so that the highest California bearing ratio is achieved in this area. In addition, the use of fly ash has a direct relationship with the reduced permeability of the specimens. Finally, the results are interpreted on the basis of microscopic photographs of the samples.}, keywords = {flyash,lime,Sand,Permeability,California bearing ratio}, title_fa = {تأثیر خاکستر بادی و آهک بر روی خصوصیات ژئوتکنیکی خاک ماسه ای}, abstract_fa = {استفاده از مواد ضایعاتی کارخانجات و صنایع مختلف در خاک با هدف بهبود خصوصیات مهندسی، از جمله روش‌های مورد توجه جدید در این زمینه است. خاکستر بادی محصولی فرعی مهمی از نیروگاه‌های سوخت زغال‌سنگ یا از حرارت دادن ضایعات برخی کارخانه‌ها نیز بدست می‌آید که دارای خاصیت پوزولانی مناسبی بوده و در پروژه‌های ساختمانی جهت استفاده در بتن و در پروژه‌های ژئوتکنیکی جهت تثبیت خاک کاربرد دارد. در این تحقیق، از نوعی خاکستر بادی با خصوصیات شیمیایی متفاوت نسبت به دیگر مطالعه-های مرتبط با هدف بهسازی خاک دانه‌ای موجود در مناطق مرکزی ایران استفاده شده است. آزمایش تراکم، نفوذپذیری و CBR بر روی نمونه‌ها با درصدهای متفاوت از خاکستر بادی با یا بدون آهک در مدت زمان‌های متفاوت عمل آوری انجام گرفته است. مطابق نتایج تحقیق می‌توان بیان کرد که به اضافه شدن خاکستر بادی تا 20 درصد در خاک ماسه‌ای بدون آهک، باعث افزایش بیشتری در وزن مخصوص خشک حداکثر می‌شود و این مقدار با وجود 10% آهک به مقدار 10% کاهش می‌یابد. نتایج همچنین نشان می‌دهد که مقدار 20% خاکستر بادی یک مقدار بهینه جهت تثبیت خاک با یا بدون آهک است بطوریکه بیشترین مقدار نسبت باربری کالیفرنیا در این حدود خاکستر بادی بدست می‌اید. همچنین استفاده از خاکستر بادی رابطه مستقیم با کاهش نفوذپذیری نمونه‌ها دارد. در نهایت بر اساس عکس‌های میکروسکوپی از نمونه‌ها نیز نتایج تفسیر شده است.}, keywords_fa = {خاکستر بادی,آهک,ماسه,نفوذپذیری,نسبت باربری کالیفرنیا}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103552.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103552_ea7345e21b7e32788d2524dcef824ded.pdf} } @article { author = {Chehreghani, Sajjad and Azad Sola, Hossein and sedaee sola, Behnam and Hosseini, Mohammad Farouqh}, title = {Simulation of Hydraulic Fracturing Method with Cohesive Crack Model}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {41-56}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Hydraulic fracturing defined as a process in which a hydraulic loading caused by fluid injection in a part of wells result fracture propagation in the rock. The main purpose of this research is simulation of hydraulic fracturing based on the concepts of Finite Element Method (FEM) and parameters affecting it. For this goal, ABAQUS software has been used to examine hydraulic fracture initiation pressure in a simulated petroleum reservoir in which the cohesive elements theory with traction-separation law existed. To do so, a cohesive crack model has been introduced, govern equations has been discussed and then the way of building a poroelastic three-dimensional model with cohesive elements is described. The results show that the fracture pressure obtained from FEM model is in agreement with the analytical values. Fluid leak- off rate diagram shows three different time steps that the first two steps represent the expression of leak- off jump and third stage shows dynamic leak- off. Fluid pressure changes along the fracture shows a decreasing trend as the fluid pressure is lower than the initial pore pressure due to the phenomenon of fluid-lag at the fracture tip. Finally, a sensitivity analysis was conducted on a number of parameters on the fracture initiation pressure and results show increasing in all parameters except for Poisson's ratio, led to an increase in fracture initiation pressure. Also, the sensitivity function calculations for each of the parameters show that Young's modulus and leak-off coefficient have the highest and lowest effect on fracture initiation pressure, respectively.}, keywords = {Hydraulic fracturing,Cohesive Crack Model,Traction-Separation Law,Sensitivity analysis}, title_fa = {شبیه‌سازی روش شکست هیدرولیکی به کمک مدل ترک چسبنده}, abstract_fa = {فرایند شکست هیدرولیکی یکی از روش های متداول برای افزایش بهره وری چاه های نفتی است. در این روش، اعمال فشار هیدرولیکی در نقطه ی مشخصی از چاه، باعث ایجاد شکستگی هایی در مخازن شده و تراوایی آن افزوده می شود. در این تحقیق، روش شکست هیدرولیکی بر پایه مفاهیم روش المان محدود شبیه‌سازی شده است. بدین منظور با استفاده از نرم‌افزار ABAQUS شرایط معمول عملیات شکست هیدرولیکی در یک مخزن نفتی شبیه‌سازی شده و از تئوری مدل ترک چسبنده با قانون کشش- جدایش المان محدود توسعه یافته برای ایجاد و گسترش شکاف در درون مدل سه‌بعدی المان محدود استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که فشار شکست سازند با مقدار تحلیلی آن تطابق خوبی دارد. نمودار نرخ نشت سیال سه مرحله زمانی مختلف را نشان می‌دهد که دو مرحله اول، بیان کننده جهش در هدرروی سیال و مرحله سوم نیز هدرروی دینامیکی را نشان می‌دهد. تغییرات فشار سیال در راستای شکاف روند کاهشی را از خود نشان داد به طوریکه در یک ناحیه میزان فشار سیال از فشار منفذی اولیه مخزن کمتر است که ناشی از پدیده تاخیر سیال در نوک شکستگی می‌باشد. در نهایت نیز تحلیل حساسیتی بر روی تعدادی از پارامترهای موثر بر روی فشار شروع شکست انجام شد که با افزایش همه پارامترها به جز نسبت پواسون، فشار شروع شکست نیز بیشتر شد. همچنین با محاسبه تابع حساسیت و فاکتور حساسیت برای هر یک از پارامترها مشخص شد که مدول یانگ بیشترین و ضریب نرخ نشت سیال کمترین تاثیر را بر روی فشار شروع شکست دارد.}, keywords_fa = {شکست هیدرولیکی,مدل ترک چسبنده,قانون کشش- جدایش,تحلیل حساسیت}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103553.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103553_37b60fb8bf4dd58d440287b0f3ff8289.pdf} } @article { author = {Ghorbani, Hossein and Ajalloeianb, Rassoul}, title = {A criterion for determination of minimum distance between twin tunnels by pillar reaction curve (PRC)}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {1-11}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Determination of optimum distance between twin tunnels is very important. There are many empirical models to estimate width of the pillar, all of which have their own limitations. In this study an attempt was made to present a new criterion for design of the pillar between twin (parallel) tunnels. It is based on ground reaction curve and numerical modelling. Strain magnitude observed when normal stress (σ1) in the pillar reaches the value of compressive strength of the rock mass (σcm), denotes the allowable ratio of width to height (w/h) which shows the optimum distance between twin tunnels. Pooneh twin tunnels located in Arak-Khoramabad Expressway, was selected as a case study. This Tunnel is made of eight zones in layers of marly limestone and one zone in alluvial deposits. Results of the suggested method show a good agreement between the pillar dimensions seen in the case study obtained from instrumentation and the method (new criterion). In zone 3, as an example, the amounts of rock mass compressive strength and strain in the pillar are 3.23 MPa and 0.053, respectively. In this zone, 1.8 was obtained for the w/h ratio, according to the analysis the minimum width for the stable pillar must be 17.1 m. Taking all aspects of geomechanical and geometrical characteristics of the tunnels into consideration, this method is capable of determining the optimum width of the pillar when designing the twin tunnels in static conditions with a high level of precision in all Iranian tunnels.}, keywords = {twin tunnels,Pillar reaction curve,Pooneh tunnel}, title_fa = {ارائه معیاری جهت تعیین کمترین فاصله بین تونل‌های موازی توسط منحنی واکنش پایه (PRC)}, abstract_fa = {تعیین فاصله‌ی حفاری بهینه بین تونل‌های موازی از اهمیت فراوانی برخوردار است. مدل‌های تجربی فراوانی جهت تخمین عرض پایه تونل وجود دارد که هر یک محدودیت‌هایی دارند. در این مقاله، معیاری جهت طراحی عرض پایه بین تونل‌های موازی (دوقلو) ارائه شده است. این معیار مبتنی بر منحنی واکنش زمین و با استفاده از مدل‌سازی عددی در شرایط مختلف است. مقدار کرنش در لحظه رسیدن میزان تنش عمودی (1σ) در پایه به مقدار مقاومت فشاری توده سنگ (cmσ) نشانگر نسبت قابل قبول عرض به ارتفاع (w/h) می‌باشد که بیانگر فاصله بهینه بین تونل‌های دوقلو است. بدین منظور تونل دوقلوی پونه که در آزاد راه اراک- خرم‌آباد قرار دارد به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. این تونل از هشت زون در لایه‌های سنگ آهک مارنی و یک زون در نهشته‌های آبرفتی می‌گذرد. نتایج حاکی از آن است که روش پیشنهادی تطابق خوبی بین ابعاد پایه در مشاهدات تونل مورد مطالعه با در نظر گرفتن ابزار دقیق نصب شده در تونل دارد. برای نمونه در زون 3 مقدار مقاومت فشاری توده سنگ 23/3 مگاپاسکال و مقدار کرنش در محدوده پایه 053/0 است. بر اساس تحلیل‌ها در این زون مقدار 8/1w/h= به دست آمده که عرض پایه پایدار حداقل 1/17 متر محاسبه گردید. درنتیجه با در نظر گرفتن این معیار می‌توان بهینه‌ترین عرض پایه را در طراحی تونل‌های دوقلو در حالت استاتیک با دقت مناسبی در تونل‌های ایران بدست آورد.}, keywords_fa = {تونل‌های دوقلو,منحنی واکنش پایه,تونل پونه}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103554.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103554_c5974ef8ebfd9c78dcf477553afbfbca.pdf} } @article { author = {Mirassi, Sohrab and Rahnema, Hossein}, title = {Improving the performance of absorbing layers with increasing damping in the numerical modeling of surface waves propagation using finite element method}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {13-26}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Finite Element codes (FE) are increasingly used to simulate the propagation of elastic waves and dispersion, especially in surface-wave techniques. The common problem when using such methods is unwanted reflections from the boundaries of the model, which is still a challenging issue. In this paper, the effect of different parameters is evaluated to improve the performance of Absorbing Layers using Increasing Damping (ALID) in order to reduce the reflected waves from the boundaries and increase the resolution of the results. In this regard, after identifying the appropriate specifications of ALID layers in Abaqus software, the effect of thickness and number of ALID layers in different soils media with shear wave velocities of 200, 800 and 2000 m / s are investigated on the amplitude damping of incident waves at the boundaries. The results show that applying ALID with the gradual increasing damping significantly prevents the reflection of the waves into the media in comparison with the constant and double increasing damping. Furthermore, the hard soil requires more ALID layers and soft soil including high damping needs lower ALID layers. also increasing the number of ALID layers are more effective than increasing their thickness.}, keywords = {Reflected waves,ALID,Absorbing Layers using Increasing Damping,Absorbing boundary,Finite Element}, title_fa = {بهبود عملکرد لایه های جاذب با میرایی افزایشی در مدل سازی عددی انتشار امواج سطحی به روش اجزا محدود}, abstract_fa = {برنامه های اجزا محدود (FE) به طور فزاینده ای برای شبیه سازی انتشار امواج الاستیک و مسائل پراکندگی بخصوص در روش های امواج سطحی استفاده می گردد. مشکل رایج هنگام استفاده از چنین روشهایی، بحث حذف بازتاب های ناخواسته از مرزهای مدل است که هنوز موضوعی چالش برانگیز می باشد. در این مقاله، به منظور به حداقل رساندن امواج بازتابی از مرزها و افزایش رزولوشن نتایج به ارزیابی پارامترهای موثر در جهت بهبود عملکرد روش لایه های جاذب میرایی افزایشی تحت عنوان الید (ALID) پرداخته شده است در این خصوص، پس از شناسایی مشخصات و نوع الید مناسب در نرم افزار آباکوس، تاثیر تعداد و ضخامت لایه های الید در خاک های مختلف با سرعت های موج برشی 200، 800 و 2000 متربرثانیه بر میزان میرایی دامنه امواج دریافتی در مرزها بررسی شده است. نتایج نشان دادند که در نظر گرفتن الید با لایه های افزایش تدریجی میرایی در مقایسه با میرایی ثابت و دوبرابر شونده به نحو چشمگیری از بازتاب امواج به داخل محیط جلوگیری می کند و خاک سخت نیاز به لایه های الید بیشتر و خاک سست بخاطر میرایی بیشتر نیاز به لایه های الید کمتر دارد. همچنانکه افزایش تعداد لایه های الید موثرتر از افزایش ضخامت آنها می باشد.}, keywords_fa = {مرز جاذب,بازتاب امواج,میرایی,لایه های جاذب با میرایی افزایشی,اجزا محدود}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103858.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103858_be6b1f33920fefed5efeac3486fbb940.pdf} } @article { author = {مومنی, علی اکبر and tao, Ming}, title = {Assessment of hole-bearing granitic rocks behavior against static and dynamic loads}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {27-39}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Presence of natural and man-made cavities can affected rock mass strength. This is more important especially when the cavities are located in shallow depth and have sensitive applications such as metro and military targets. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effect of elliptical cavity on rock behavior under static and dynamic loads. In order to evaluate the effect of the cavity under static stress conditions, two groups of intact and hole-bearing granite cores were provided and tested by a hydraulic servo control device under uniaxial compressive loading test. During the test, in addition to the stress recording, damage and deformability of the samples were recorded by using the strain gauge, acoustic emission sensor and camera. Split Hopkinson pressure bar (SHPB) test apparatus was used for doing dynamic loading test. In addition, the damage process was recorded using a high-speed camera with 10 micro-seconds interval of frame capability. The obtained results showed that the presence of cavity reduced the rock resistance up to 50% of the initial strength under static stresses. Furthermore, the cavity causes an increase in strain, which significantly reduces the elastic modulus. Dynamic tests show that rock strength can increase up to more than 4.3 times of the initial value, depending on the loading rate. Also, the obtained images show that in case of high applied stress, shear failure is dominated and if the applied stress is significantly reduced, shear mechanism becomes to tensile mechanism.}, keywords = {Hole-bearing granite,Dynamic loading,Strain,Acoustic Emission}, title_fa = {ارزیابی رفتار سنگ های گرانیتی حفره دار در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی}, abstract_fa = {وجود حفرات طبیعی یا مصنوعی موجود در توده سنگ می‌تواند بر روی رفتار مقاومتی آن تاثیر گذار باشد. این موضوع زمانی-اهمیت می‌یابد که این حفرات، که عمدتا کم عمق نیز هستند، دارای کاربری‌های حساسی نظیر مترو و یا اهداف نظامی باشند. لذا هدف از این پژوهش ارزیابی تاثیر وجود حفره بیضوی بر رفتار سنگ تحت بارهای استاتیکی و دینامیکی است. به منظور ارزیابی تاثیر حفره در برابر شرایط تنش استاتیکی دو گروه از مغزه‌های گرانیتی حفره دار و بدون حفره فراهم شده و توسط دستگاه سروکنترل هیدرولیکی تحت آزمون بارگذاری فشاری تک محوری قرار گرفتند. در حین آزمون علاوه بر ثبت تنش، با بکار بردن کرنش سنج، سنسور ثبت انتشار امواج صوتی و دوربین، آسیب و تغییر شکل پذیری نمونه‌ها ثبت گردید. برای انجام آزمون بارگذاری دینامیکی از دستگاه میله فشار هاپکینسون استفاده شد. به علاوه روند آسیب دیدگی با استفاده از دوربین با سرعت بالا با نرخ یک عکس در 10 میکروثانیه، ثبت گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که وجود حفره باعث کاهش مقاومت سنگ تا 50 درصد مقاومت اولیه در برابر تنش‌های استاتیکی می‌شود. بعلاوه حفره باعث افزایش کرنش و درنتیجه کاهش قابل توجه در مدول الاستیسته نیز شده است. نتایج آزمون‌های دینامیکی نشان می‌دهد که مقاومت سنگ می‌تواند بسته به نرخ بارگذاری تا بیش از 3/4 برابر مقدار اولیه افزایش یابد. همچنین تصاویر گرفته نشان می‌دهد که در صورت بالا بودن تنش اعمالی، گسیختگی برشی غالب بوده و در صورتی که تنش اعمالی کاهش قابل ملاحظه‌ای یابد، مکانیسم برشی به مکانیسم کششی تبدیل می‌شود.}, keywords_fa = {گرانیت حفره‌دار,بارگذاری دینامیک,کرنش,انتشار موج صوتی}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103859.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103859_8e7a50db7a0d95560336c853b1bcf730.pdf} } @article { author = {Khamechian, Mashallah and Nilforooshan, Ali and Nikudel, Mohammad Reza}, title = {Investigation of deep seated gravitational slope deformation in the Sartal and Kuh-e-Sefid anticlines: Northwest of Dehdasht}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {13}, number = {2}, pages = {57-83}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The area of Charousa and Lendeh in the Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad province in southwestern Iran is geologically part of the folded Zagros. In this area, the core of the Kuh-e-Sefid and Sartal anticline of the Ilam-Sarvak limestone are the main high altitudes of the region. At these altitudes the scar of large landslides and evidence of deep seated gravitational slope deformation are visible. The largest of these are the Almor landslide in the Sartal anticline with an approximate volume of over 600 million cubic meters. In this study, the evidence of deep seated gravitational slope deformation of these anticlines has been investigated and the causing factors for Almor landslide have been determined. To investigate of this issue, a combination of geological field survey, image processing studies, and laboratory studies of rock mechanics and soil mechanics were used to prepare preliminary data. This data are processed and analyzed by a combination of kinematic analysis, limit equilibrium sensitivity analysis, and finite element numerical modeling. Finally, a three-dimensional geological model is proposed to illustrate the proposed mechanism for this landslide. According to this study, a combination of deep seated gravitational slope deformation, along with wedge failure and three hinge buckling, was the causes of this avalanche.}, keywords = {Ilam-Sarvak Formation,Landslide,deep seated gravitational slope deformation}, title_fa = {بررسی تغییر شکل گرانشی عمیق دامنه در تاقدیس‌های سرتل و کوه‌سفید، شمال غرب دهدشت}, abstract_fa = {منطقه چاروسا و لنده در استان کهگیلویه و بویر احمد در جنوب غربی ایران واقع و از نظر زمین‌شناسی بخشی از زاگرس چین خورده است. در این منطقه هسته تاقدیس‌های کوه سفید و سرتل از جنس آهک‌های ایلام- سروک ارتفاعات اصلی و بلند منطقه را تشکیل می‌دهند. در این ارتفاعات آثار زمین‌لغزش‌های بزرگ و شواهدی از تغییر شکل گرانشی عمیق دامنه قابل مشاهده است. بزرگترین آنها زمین‌لغزش المور در تاقدیس سرتل با حجم تقریبی بیش از 600 میلیون متر مکعب می‌باشد. در این تحقیق به شواهد و علت تغییر شکل گرانشی عمیق دامنه در این تاقدیس‌ها و عوامل مسبب لغزش المور پرداخته می‌شود. جهت بررسی این موضوع از ترکیبی از روش برداشت صحرایی زمین‌شناسی، مطالعات پردازش تصویر و مطالعات آزمایشگاهی مکانیک‌سنگ و مکانیک‌خاک جهت تهیه داده‌های اولیه استفاده شده است. پردازش و تجزیه و تحلیل این داده‌ها با ترکیبی از روش‌های تجزیه و تحلیل سینماتیکی، آنالیز حساسیت به روش تعادل حدی و مدلسازی عددی به روش المان محدود می‌باشد. در نهایت با یک مدل سه‌بعدی زمین‌شناسی ساز‌و‌کار پیشنهاد شده برای این زمین‌لغزش‌ نشان داده شده است. بر اساس این تحقیق ترکیبی از تغییر شکل گرانشی عمیق دامنه، به همراه شکست گوه‌ای و کمانش سه‌مفصلی از عوامل مسبب این بهمن‌سنگی بوده‌اند.}, keywords_fa = {سازند ایلام- سروک,زمین‌لغزش,تغییر شکل گرانشی عمیق}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_103860.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_103860_545809a346f4fcf9f2d63706439bc4a5.pdf} }