@article { author = {Mohammadi, Seyed Davoud and Mahdiabadi, Naser and Saedi, Bahman}, title = {Investigating physical and mechanical characteristics of cherty radiolarites in the South of Kermanshah city}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {1-16}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Studying geological engineering characteristics of rock formations is imperative. The aim of this paper was to understand the geological engineering characteristics of Kermanshah city's cherty radiolarites rock bed which interacts with abundant linear and concentrated constructions. Physical and mechanical tests were performed on these rocks, including dry and saturated density, porosity, water absorption, uniaxial compressive strength, Brazilian tensile strength, Schmidt hammer and compressed wave velocity. As tectonical condition and brittleness of the researched rocks made the sampling difficult, the researchers firstly attempted to determine the statistical condition of data by evaluating statistical data distribution, performing the Kolmogorov-Smirnov test and 95% Validation of the CI, and then meaningful relationships among them were obtained. The results showed that obtained data from the tests followed normal or normal logarithm distribution and were in the 95% validation of CI range. Also, obtained experimental equations have proper coefficients for indirect estimation of mechanical and physical elements.}, keywords = {radiolarites of Kermanshah,chert rock,physical and mechanical characteristics,statistical analysis}, title_fa = {بررسی ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی رادیولاریت‌های چرتی جنوب شهر کرمانشاه}, abstract_fa = {شناخت ویژگی­های زمین­شناسی مهندسی سازندهای سنگی ایران به عنوان یک ضرورت مطرح است. هدف از این پژوهش شناخت ویژگی­های زمین­شناسی مهندسی رادیولاریت­های چرتی کرمانشاه که سنگ بستر شهر کرمانشاه را تشکیل داده و در ارتباط با سازه­های مهندسی متمرکز و خطی فراوانی است، می­باشد. بدین منظور بر روی این سنگ­ها آزمایش­های فیزیکی و مکانیکی شامل، تعیین وزن واحد حجم خشک و اشباع، تخلخل، جذب آب، مقاومت فشاری تک‌محوری، مقاومت کششی برزیلی، چکش اشمیت و سرعت موج فشاری انجام گردید. وضعیت تکتونیکی و شکنندگی سنگ­های مورد مطالعه،  مغزه­گیری را با مشکلاتی مواجه نمود، لذا کوشش گردید با بررسی توزیع آماری داده­ها، اعمال آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و صحت‌سنجی فاصله اطمینان 95%، ابتدا وضعیت آماری داده­ها مشخص شده و سپس روابط مناسبی بین نتایج آزمایش­ها به­دست آید. نتایج تحلیل­های آماری نشان می­دهد که داده­های حاصل از آزمایش­های انجام شده، از توزیع نرمال و یا توزیع لوگ نرمال تبعیت کرده و در فاصله اطمینان 95% قرار می­گیرند. ضمناً روابط تجربی به­دست آمده، دارای ضریب تعیین بسیار مناسب جهت تخمین غیرمستقیم پارامترهای فیزیکی و مکانیکی می­باشند.}, keywords_fa = {رادیولاریت‌های کرمانشاه,سنگ چرت,خصوصیات فیزیکی و مکانیکی,تحلیل‌های آماری}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68363.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68363_062455739008da858d7f946a7e824831.pdf} } @article { author = {Zahani Ghaeini, Mahsa and Hafezi Moghaddas, Naser and Ghafoori, Mohammad}, title = {Determination of south Mashhad fault zone using microtremors}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {17-30}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  In This study, the microtremore data were used for recognition and mapping the South Mashhad fault zone. For this, in 27 points and 5 profiles normal to the mountain of south Mashhad single stations microtremore data were measured and by the dominant frequency are estimated using the spectral ratio (HVSR) method. Then Map of the period and its variations drawn In the highlands south of the city and the Stations with sudden change in the amount of frequency are marked on the map. Moreover, anisotropy of dominant frequency and amplification in all stations are checked and the station with high anisotropies of amplification marked. Finally, by comparing the results of both methods with reviews the area borehole and evidence of fault activity on aerial photographs, location of Mashhad fault zone are proposed. The results have good agreements with site evidence and aerial photo interpretation.}, keywords = {Microtremore,Horizontal to Vertical Spectral Ratio,Predominant Period,H/V Rotate,South Mashhad fault}, title_fa = {تعیین موقعیت گسل جنوب مشهد با استفاده از میکروترمورها}, abstract_fa = {در این پژوهش، جهت تعیین موقعیت تقریبی گسل جنوب مشهد از داده‌های میکروترمور استفاده شده است. برای این منظور داده‌های میکروترمور به روش تک ایستگاهی، در 5 پروفیل و 27 ایستگاه عمود بر ارتفاعات جنوبی شهر برداشت و بروش نسبت طیفی مولفه افقی به مولفه قائم (HVSR)، تحلیل شده است. سپس نقشه‌های هم پریود و  تغییرات آن، در محدوده ارتفاعات جنوب شهر ترسیم شده و ایستگاه‌های دارای تغییر ناگهانی و مشخص در مقادیر فرکانس بر روی نقشه مشخص شده‌اند. علاوه بر این به کمک جهت داری میکروترمورها و چرخش H/V، تغییرات دامنه تقویت در آزیموت‌های مختلف در هر ایستگاه مورد بررسی قرار گرفت و ایستگاه‌های دارای بیشترین آشفتگی در مقادیر دامنه تقویت، نشانه‌گذاری شدند. نهایتاً با مقایسه نتایج حاصل از هر دو روش و با بررسی گمانه‌های منطقه و شواهد فعالیت گسل بر روی عکس‌های هوایی، موقعیت تقریبی پهنه گسلی جنوب شهر مشهد مشخص شده است. نتایج مطالعات همخوانی مناسبی با شواهد صحرایی، تفسیر عکس‌های هوایی و اطلاعات حاصل از گمانه‌ها نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {میکروترمور,نسبت طیفی مولفه افقی به قائم,پریود تشدید,چرخش H/V,گسل جنوب مشهد}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68364.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68364_0533f494b8009f510a89e85d8d7660c2.pdf} } @article { author = {Barzegari, Ghodrat}, title = {Mechanized tunneling hazards in urban area with old structures}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {31-46}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Using of underground spaces for transportation have been inevitable with considering to population growth, energy saving and environmental polluting issues especially in metropolis and its need to have modern systems. Tunneling under urban environment which involves old residential building with high density, different infrastructures, monuments and unknown buried subterranean has a specific challenges in spite of using modern tunneling machines. There are different parameters which determine the influence to adjacent structures due to mechanized tunneling. Risk assessment procedures form a key component of pre-construction studies for underground projects. In this paper, main parameters which cause to hazards and damage to adjacent structures in tunneling by using of pressurized TBM (EPB) in urban areas have been presented and classified corresponding to their abundance on the Tabriz metro line 1. The project is 17.2 kilometers long which is includes 8 kilometers twin tunnel is part of metropolitan transportation development of Tabriz city. This line is consisted of 17 underground stations and passes underneath the historical city center. Mechanical tunneling of Tabriz metro line 1 twin tunnels with 6.88m in diameter is under construction by using of two EPB-TBM under special urban area including of old residential buildings, different infrastructures and geological challenges (mix faced condition, buried holes, disturbed ground during varies earthquakes, abrasive ground) and continuous needs for TBMs maintenance in hyperbaric condition. For evaluation of varies hazards on the Tabriz metro line 1 in the studied area, different events have been registered. In order to measurement of settlements in adjacent building, targets along the tunneling line on building walls installed and their movements have been monitored. The variation of displacement in depth were monitored via installation of extensimeter in the tunnel line. It was found that as well as surface subsidence and other parameters which accounting to tunneling risk assessment efforts, there are some hazards which could enhance the risks in tunneling works in urban area. As experienced in Tabriz metro line 1, presence of wells and unknown buried underground spaces could be enhance the tunneling influence and risks to the adjacent structures. It was conclude that cracks in building due to surface subsidence with 45 percent is the main hazard. The permeation and flow of foam (soil conditioner additives) and grouts to adjacent buildings via holes and unknown spaces with 11 percent was the other hazard which has experienced on the Tabriz metro L1. It was seen that maximum displacement occured during passing of first TBM in tunneling crown level.}, keywords = {Urban Tunneling,Risk Assessment,Tunneling hazards,Mechanized tunneling,Tabriz Metro,Settlement}, title_fa = {مخاطرات حفاری مکانیزه تونل در بافت فرسوده شهری}, abstract_fa = {ایجاد فضاهای زیرزمینی و حفاری‌های تونل در زیر مناطق شهری که عمدتاً دارای سازه­هایی متراکم با بافت فرسوده و غیرمهندسی هستند حتی علیرغم استفاده از ماشین‌آلات حفاری پیشرفته با چالش­هایی همراه است. در این مقاله، مخاطراتی که در حفاری مکانیزه تونل‌ها با استفاده از ماشین حفار نوع سپر تعادلی در محیط­های شهری باعث آسیب­پذیری سازه­ها و ساختمان‌های مجاور می­شوند مورد بررسی قرار گرفته­اند. خط یک متروی تبریز به طول 2/17 کیلومتر از میدان ائل‌گلی آغاز و پس از عبور از مرکز و بافت فرسوده شهری در کوی لاله خاتمه می­یابد. حدود 8 کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق با دو دستگاه ماشین حفار از نوع سپر تعادلی در حال حفاری می‌باشد. بررسی مخاطرات حفاری در بافت شهری نشان می­دهد ایجاد ترک‌های بزرگ و جزئی در ساختمان­ها به ترتیب حدود 13 و 31 درصد را بخود اختصاص داده و نفوذ فوم حفاری و دوغاب تزریقی از طریق حفرات مدفون با فروانی 11 درصد، از آسیب‌هایی هستند که در زمان حفاری با آنها مواجه شده است. وجود حفره­های مدفون در شهرهای تاریخی و با سابقه زلزله‌خیزی مثل تبریز از عوامل تشدید کننده آسیب­های حفاری تونل می­باشد. بر اساس نتایج ابزار دقیق، بیشترین نشست در زمان عبور ماشین حفار اتفاق افتاده و مقدار آن با عمق افزایش پیدا می­کند. نتایج این مقاله می­تواند در پیش­بینی و کاهش مخاطرات حفاری سایر خطوط متروی تبریز و یا شهرهای مشابه نقش مؤثری داشته باشد.}, keywords_fa = {تونل‌های شهری,مخاطرات,حفاری مکانیزه,متروی تبریز}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68365.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68365_dd77e81e4bb4c733793aed4a83e864b7.pdf} } @article { author = {Talkhablou, Mahdi and Fatemi Aghda, Seyed Mahmood and Motamedi, Milad}, title = {Evaluation of engineering geology and geomechanic parameters on admissible advancement step in tunnel}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {47-64}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Pumped storage reservoirs are one of the newest systems in saving electricity. According to importance of convey water for placed the turbine and knowing that, almost of instability of underground area is for ignorance in some engineering geology parameters, we have decided to investigate this parameters.  In this research we have been studied the engineering geology parameters along tunnel, changing in some of these parameters are shown in Rockwork 2008. After all with the new classification called IRMR the engineering geology parameters of rock mass have been studied, compare the result with classic classification, RMR and GSI shown that the outlet and entrance of tunnel are under bad situation. At the next, studied of joint for recognized the wedge base on finite element method have been investigate. Eventually with emphasis on rock bursting, squeezing and geomechanic studied the admissible advancement step for two section of tunnel base on FLAC 3D have been carried out. Using such studied make safety in services and reduce the spent-time.}, keywords = {Geomechanics parameters,pumped storage reservoir,Azad dam,IRMR,GSI}, title_fa = {بررسی تأثیر ویژگی‌های زمین‌شناسی‌مهندسی و ژئومکانیکی بر گام پیشروی مجاز تونل}, abstract_fa = {نیروگاه­های تلمبه ذخیره‌ای از جدیدترین سامانه‌هایی هستند که به‌طور غیرمستقیم به ذخیره انرژی برق می‌پردازند. با توجه به اهمیت تونل آب بر از جهت قرارگیری توربین‌ها و آگاهی از این موضوع که اکثر ناپایداری‌های شایع در فضاهای زیرزمینی مدتی پس از اجرا و نپرداختن به بعضی مسائل مهندسی رخ می‌دهد اقدام به مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناسی مهندسی مسیر تونل آب بر نیروگاه تلمبه ذخیره­ای سد آزاد شده و تغییرات برخی از این پارامترها در نرم‌افزار Rockwork 2008 نشان داده ‌شده است. همچنین در این تحقیق از طبقه‌بندی جدیدی موسوم به IRMR  جهت مطالعه ویژگی‌های مهندسی توده‌سنگ‌های مسیر تونل بهره گرفته ‌شده است. نتایج طبقه‌بندی IRMR با طبقه‌بندی­های کلاسیک RMR و GSI نشانگر قرا‌رگیری محدوده­های ورودی و خروجی مسیر تونل در شرایط نامساعد بوده است. بامطالعه درزه­های موجود در مسیر تونل و بهره­گیری از نرم‌افزار المان محدود مناطقی که احتمال تشکیل گوه سنگی داشتند مشخص‌شده است. همچنین با بررسی­های زمین­شناسی‌ مهندسی و به کمک معیارهای متداول موجود، احتمال مچاله شوندگی و انفجار سنگ مورد ارزیابی قرار گرفته و با لحاظ کردن آنها برای توده‌سنگ‌های مسیر تونل و استفاده از نرم‌افزار FLAC3D حداکثر گام مجاز پیش روی برای مناطق بحرانی پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {ویژگی‌‌های ژئومکانیکی,نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای,FLAC 3D,IRMR,RMR,GSI}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68366.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68366_068975f9b5a057315a89ab756d0afcf5.pdf} } @article { author = {Sadeghi, Erfan and Nikudel, Mohammadreza and Pahlavan, Badil}, title = {Evaluation of tensile strength using hydraulic fracturing test results and its comparison with Brazilian tensile strength and point load strength, case study: Asmari formation}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {65-80}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Nowadays, the need to enhance the exploitation of hydrocarbon resources due to importance and increase in the rate of consumption of this material is more crucial than ever. On the other hand, the rock formations with low effective porosity, which are considered as hydrocarbon reservoirs prevented to have a suitable productivity of these reservoirs. Hydraulic fracturing is known as a process of initiation and propagation of fractures caused by fluid injection into the part of the boreholes in rock formations, which has an important role in increasing of the exploitation of hydrocarbon reservoirs with low efficiency. Initiation and propagation fractures have a high dependency to the parameters and properties of reservoir rocks. Among these parameters can mention, such as rock material, rock tensile strength, pore pressure and etc. Importance tensile strength of rock for predicting the breakdown pressure of hydraulic fracturing test is remarkable and this parameter is a function of lithology of reservoir rock. Hence, in this study with sampling at typical section of Asmari formation, evaluation of breakdown pressure parameter as a function of rock tensile strength and lithology parameters has been paid. The ratio of hydraulic fracturing tensile strength to Brazilian test tensile strength and Point load test allows prediction of the tensile strength and is an important parameter for simulation of hydraulic fracturing test results. Comparison of these ratios shows that the tensile strength parameter is dependent on the test method. Rock tensile strength that obtained from hydraulic fracturing test is 20.08 MPa and proportion between tensile strength of hydraulic fracturing test to Brazilian test is equal to 2.35. Slight differences in the distribution of data and regression coefficient 0.9 are due to the small karst cavities, relatively low porosity and intragranular voids because of fossils in the rock structure. All evidences, including the results of physical and mechanical properties reveal the influence of lithology on the results of tensile strength obtained from hydraulic fracturing test.}, keywords = {Hydraulic fracturing,Asmari Formation,Brazilian test,Rock tensile strength}, title_fa = {ارزیابی مقاومت کششی با استفاده از نتایج آزمایش شکست هیدرولیکی و مقایسه آن با مقاومت کششی برزیلی و مقاومت بار نقطه‌ای: مطالعه موردی (سازند آسماری)}, abstract_fa = {امروزه به دلیل اهمیت منابع هیدروکربنی و بالا رفتن نرخ مصرف در جهان، نیاز به بالا بردن استخراج این مواد بیش از پیش احساس می​شود. از طرفی وجود سازندهای با تخلخل موثر پایین که سنگ مادر مخازن هیدروکربنی محسوب می­شوند، مانع از بهره­وری مناسب از این مخازن می‌گردند. شکست هیدرولیکی که به عنوان یک فرایند آغاز و گسترش شکستگی­ها در اثر تزریق سیال به درون قسمتی از گمانه حفر شده در سازندهای سنگی شناخته می​شود، نقش موثری در افزایش استحصال مخازن هیدروکربنی کم بازده دارا می­باشد. آغاز و گسترش شکستگی­ها وابستگی بالایی به پارامترها و خصوصیات سنگ مخزن دارند. از میان این پارامترها می​توان به مواردی همچون جنس سنگ­های تشکیل دهنده، مقاومت کششی سنگ­ها، فشارمنفذی درون سنگ و غیره اشاره نمود. اهمیت مقاومت کششی سنگ به منظور پیش­بینی فشار شکست آزمایش شکست هیدرولیکی بسیار بالا بوده و خود این پارامتر نیز تابع سنگ­شناسی سنگ مخزن می­باشد. از این روی در این پژوهش با نمونه­گیری از مقطع تیپ سازند آسماری به بررسی و ارزیابی پارامتر فشار شکست به عنوان تابعی از پارامترهای مقاومت کششی سنگ و سنگ‌شناسی پرداخته شده است. با دستیابی به مقاومت کششی سنگ از آزمایش شکست هیدرولیکی به مقایسه آن با مقاومت کششی برزیلی و مقاومت بارنقطه­ای پرداخته شده است. اختلاف میان این نسبت­ها نشان از وابستگی پارامتر مقاومت کششی به روش آزمایش دارد. مقاومت کششی به دست آمده از آزمایش شکست هیدرولیکی برای این سازند حدوداً برابر با 20 مگاپاسکال و نسبت میان مقاومت کششی شکست هیدرولیکی به برزیلی معادل 35/2 می­باشد. با توجه به حفرات کارستی ریز در ساختار این سنگ­ها و به تبع آن تخلخل نسبتاً پایین این سازند و همچنین وجود حفرات درون ذره­ای به دلیل وجود فسیل در ساختار سنگ، اختلاف ناچیز در پراکندگی داده­ها و ضریب رگرسیونی 9/0 را می­توان بدین دلیل دانست. تمام شواهد اعم از نتایج خصوصیات فیزیکی و مکانیکی اثبات کننده تأثیر سنگ‌شناسی بر نتایج مقاومت کششی بدست آمده از آزمایش شکست هیدرولیکی می­باشد. همچنین می­توان از آزمایش برزیلین برای ارزیابی تنش‌های مورد نیاز جهت شکست هیدرولیکی استفاده نمود.}, keywords_fa = {شکست هیدرولیکی,سازند آسماری,آزمایش برزیلی,مقاومت کششی سنگ}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68367.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68367_e1f240e2f8dcce5811b9e8d3bc1775b2.pdf} } @article { author = {Cheshomi, Akbar and Ezzedin, Zahra and Moradi Hersini, Kazem}, title = {Comparison coefficient of consolidation from CPTu and one- dimensional consolidation Tests}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {81-94}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Coefficient of consolidation (CV) is one of the important parameters used in geotechnical design. This parameter is usually achieved from one dimensional consolidation test in laboratory. Cone penetration Test (CPT) is an in situ test, in this test can be measure pore water pressure with time this test has previously been introducing dissipation test. Teh (1987), Houlsby and Teh (1988), Teh and Houlsby (1991) and Jones and Rust (1995) have been proposed different methods to determine CV from CPTu results. In this paper, have been used 43 dissipation tests and 35 one dimension laboratory consolidation tests that were conducted in three areas in southern Iran and are compared CV are obtained from CPTu test by from 4 methods listed above with each other’s and one dimensional laboratory consolidation test. The results show that CV obtained from laboratory test is higher than the value obtained by from Teh & Houlsby (1991) method and lower than the value obtained from others methods. The similarity of results obtained from laboratory test in terms of amount and trend are closer to results obtained from Teh & Houlsby (1991) method. The empirical relationships between laboratory and in situ CV are proposed. For all equations, coefficient of correlation is higher than 0.7.  The highest value is belong to Houlsby & Teh (1988) method and the least value is belong to the Jones & Rust (1995) method. Once the empirical equation is proposed for each site indecently, coefficient of correlation in all methods is high but while the empirical equation is proposed for all sites together coefficient of correlation is decrease. Thus these empirical equations are influenced by the characteristics of each area so for each area must be independently evaluated and empirical equation are proposed.}, keywords = {CPTu,Dissipation test,Coefficient of consolidation}, title_fa = {مقایسه ضریب تحکیم حاصل از آزمایش CPTu و آزمایش تحکیم یک بعدی}, abstract_fa = {ضریب تحکیم یکی از پارامترهای مهمی است که در طراحی‌های ژئوتکنیکی استفاده می­شود. این ضریب معمولا از آزمایش تحکیم یک بعدی آزمایشگاهی بدست می­آید. آزمایش نفوذ مخروط آزمایشی برجاست که در آن امکان اندازه­گیری تغییرات فشار آب منفذی با زمان و تعیین ضریب تحکیم وجود دارد. این آزمایش قبلا بعنوان آزمایش محو فشار آب­منفذی (Dissipation) معرفی شده است. ته (Teh, 1987)، هولسبی و ته (Houlsby & Teh, 1988)، ته و هولسبی (Teh & Houlsby, 1991) و جونز و راست (Jones & Rust, 1995) روش‌های مختلفی برای تعیین ضریب تحکیم از نتایج آزمایش نفوذ مخروط پیشنهاد نموده­اند. در این مقاله با استفاده از 43 آزمایش محو فشار منفذی و 35 آزمایش تحکیم آزمایشگاهی در سه ناحیه در جنوب ایران، ضمن مقایسه ضریب بدست آمده از 4 روش فوق، ضریب بدست آمده از این روش‌ها با ضریب حاصل از آزمایش آزمایشگاهی تحکیم مقایسه شده است. نتایج نشان می­دهد ضریب بدست آمده از آزمایش آزمایشگاهی از مقادیر بدست آمده از روش ته و هولسبی بیشتر و از سایر روش‌ها کمتر است. نتایج آزمایشگاهی از نظر مقدار و روند به نتایج بدست آمده از روش ته و هولسبی نزدیکتر هستند. رابطه تجربی بین ضریب تحکیم آزمایشگاهی و برجا با ضریب تعیین بیشتر از 0.7 پیشنهاد شده است. بیشترین ضریب تعیین مربوط به روش هولسبی و ته و کمترین مربوط به روش جونز و راست است. زمانی‌که یک رابطه تجربی برای همه سایت­های مطالعه شده پیشنهاد گردیده ضریب تعیین نسبت به زمانیکه روابط تجربی برای هر سایت بصورت مستقل تعیین گردیده، کاهش یافته است بنابراین روابط می­توان گفت روابط تجربی متاثر از ویژگی­های هر منطقه می­باشند.}, keywords_fa = {: آزمایش نفوذ مخروط,آزمایش محو فشار منفذی,ضریب تحکیم}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68368.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68368_c0fc0d25cb685f1af1e47daf596424df.pdf} } @article { author = {Taghipour, Majid and Lashkaripour, Gholamreza and Ghafoori, Mohammad and Hafezi Moghaddas, Naser}, title = {An investigation on the effect of various factors affecting the corrosion of metals in soils using statistical analyses}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {8}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {95-104}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In this article the effects of various factors on steel corrosion in soil has been investigated by statistical analyses. Due to lack of such data in Iran, we used corrosion data from NBS studies, conducted between 1922 to1947. In order to determine the portion of each factor in soil corrosion, a multivariate regression analysis was carried out between each one of the corrosion factors and mean mass loss of the buried steel pipes. Finally the best model has been determined based on the P value criteria shown in F test and T test tables. This analysis repeated for the average time of 1.5, 11.5 years and the average of the entire test (18 years) after burial. Results of correlation matrix show that the highest correlations are among test year and then total acidity respectively, and the rest of variables (chloride and sulphate ion content, moisture, precipitation, resistivity, and the pH) have been rejected. The final model is exponential model and its correctness has been confirmed according to standardized residuals analysis.Since the data are related to long term and real-world conditions, the results are consequential.}, keywords = {soil corrosion,buried metals corrosion,Soil properties,metal mass loss}, title_fa = {بررسی تأثیر عوامل مختلف موثر بر خوردگی فلزات در خاک با استفاده از تحلیل‌های آماری}, abstract_fa = {در این مقاله با استفاده از آنالیزهای آماری به بررسی میزان تأثیر عوامل مختلف بر روی خوردگی فلزات در خاک پرداخته ‌شده است. به دلیل عدم وجود داده‌‌های مشابه در کشور که بتواند تأثیر هر عامل را بر روی خوردگی فلزات مدفون مشخص نماید، از داده‌های حاصل از آزمایش‌های صورت گرفته توسط سازمان ملی استانداردهای امریکا بر روی خورندگی فلزات در خاک بین سال‌های 1922 تا 1947، استفاده‌ شده است. به‌منظور تعیین سهم هر عامل در خوردگی فلزات توسط خاک، یک رگرسیون چندمتغیره بین عوامل مختلف خورندگی خاک و میانگین کاهش جرم لوله‌های مدفون ایجاد شد و در نهایت بهترین مدل برای هریک از متغیرهای مستقل براساس معیار P-value که در آزمون F و در جدول آزمون T نشان داده شده، متغیرهای موثر مدل رگرسیونی انتخاب گردید. این آنالیز برای متوسط زمان آزمایش 5/1 و 5/11 سال و میانگین کل آزمایش (18سال) صورت گرفت. نتایج ماتریس همبستگی ایجاد شده نشان می‌دهد که بیشترین همبستگی بین نتایج مربوط به سال آزمایش و پس از آن اسیدیته‌ی کلی است و سایر متغیرها (میزان کلر، میزان سولفات، درصد رطوبت، بارش، مقاومت و میزان pH خاک) در مدل تأیید نمی‌شوند. مدل نهایی ایجاد شده یک مدل نمایی است که طبق نتیجه آنالیز تحلیل باقی‌مانده‌ها، صحت مدل تأیید می‌گردد. نتایج این تحقیق از این جهت حائز اهمیت هستند که داده‌های مورد مطالعه مربوط به شرایط واقعی و بلندمدت هستند.}, keywords_fa = {خورندگی خاک,خوردگی فلزات مدفون,خواص خاک,کاهش جرم فلز}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68369.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68369_280d8d5aa8527af1332ccba7a2df8f33.pdf} }