per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
1
12
68205
Original Article
بررسی تاثیر بافت سنگهای آهکی منطقه همدان بر روند افت وزنی آنها در آزمایش سلامت سنگ
Investigating the effect of texture of Hamedan calcareous rocks on their
weight loss in soundness test
سید داود محمدی
d.mohammadi@basu.ac.ir
1
غلامرضا خانلری
khanlari_reza@yahoo.com
2
لیلا احمدی
3
1. استادیار زمینشناسی مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بوعلی سینا همدان
دانشیار زمینشناسی مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
کارشناس ارشد زمینشناسی مهندسی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
به طور کلی بهرهگیری از امکانات محلی و دسترسی به منابع قرضه مناسب و با صرفه اقتصادی در هر پروژه عمرانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا، سنگهای آهکی به طور وسیعی برای احداث پروژههای عمرانی مورد استفاده قرار میگیرند. یکی از فاکتورهایی که به عنوان عامل تمایز در سنگهای آهکی استفاده میشود، بافت سنگهای آهکی میباشد. در این پژوهش با در نظر گرفتن بافت به عنوان عامل متمایز کننده سنگهای مورد مطالعه، به بررسی مقاومت و دوام شش نمونه از سنگ آهکهای استان همدان از طریق آزمایش سلامت سنگ پرداخته شده است. هدف از انجام این پژوهش دستیابی به نوعی از سنگ آهک میباشد که از نظر بافت و خصوصیات زمین شناختی در مقابل خوردگی ناشی از ترکیبات شیمیایی مقاوم بوده و کمترین تأثیرپذیری را از این نظر داشته باشد و در واقع کمترین میزان زوال را از خود نشان دهد. بررسی تاثیر بافت بر افت وزنی نمونهها در آزمایش سلامت نشان میدهد که در سنگهای آهکی، بافتهایی که یکپارچگی در ساختار و همچنین نوع کربنات تشکیل دهنده آنها مشاهده میگردد، رفتار بهتری را نشان میدهند. همچنین در تمام نمونههایی که دارای بافت و ترکیب یکنواختی بودند، مصالح درشتدانه، با محدوده اندازه 5/37 تا 50 میلیمتر، دوامپذیری بالاتری را احراز نموده اند. بنابراین، بافت؛ یک عامل مهم و موثر بر دوام و مقاومت سنگهای آهکی در برابر خوردگی بوده و باید در کنار اندازه ذرات مصالح، به عنوان فاکتور تعیینکننده در ارزیابی دوام مطرح گردد.
Totally, the use of the suitable local barrow materials and the local services, are importance in civil projects. Regarding that, calcareous rocks are used extensively as barrow materials to construct of civil projects. The texture is a factor for districting the calcareous rock types. In this research, the resistance and durability of six calcareous rock samples from Hamedan province, under soundness test, were studied. The goal of this study is distinguishes the resistance texture of calcareous rocks against corrosion of chemical solutions. The results of soundness tests show that the resistance samples against corrosion have uniform texture and composition. Also, in coarse grain sizes, 37.5 to 50 mm range is durable size. Finally, the texture and grain size are an important factors on resistance and durability of calcareous rocks against corrosion of chemical solutio.
https://www.jiraeg.ir/article_68205_bed0dc916e9bc7e8901200e475ffd51c.pdf
: منابع قرضه
اندازه دانهها
بافت سنگ
سولفات سدیم
سولفات منیزیم
: barrow materials
size grains
texture uniformity
sodium sulfate
magnesium sulfate
per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
13
26
68206
Original Article
بررسی فرسایش بادی در دشت سیستان و تأثیر آن بر خصوصیات مهندسی خاکها
Study of wind erosion in Sistan plain and its effects on engineering properties of soils
حمید رضا سلوکی
hrsoloki@yahoo.com
1
ماشااله خامه چیان
khamechm1@yahoo.com
2
ناصر حافظی مقدس
nhafezi@um.ac.ir
3
سید کاظم علوی پناه
4
گروه زمینشناسی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
گروه زمینشناسی مهندسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
دانشکده علوم زمین، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
مرکز تحقیقات بیابان ایران، دانشگاه تهران، ایران
در منطقه سیستان بهدلیل شرایط خاص آب و هوایی(اقلیم خشک)و نیز وزش بادهای شدید (از جمله بادهای یکصدوبیست روزه)، فرسایش بادی یکی از عوامل مهم ایجاد تغییر شکل در زمین است که باعث تغییر خصوصیات مهندسی خاک نیز میگردد. جهت بررسی نقش فرسایش بادی در تغییر خصوصیات خاکهای منطقه، از چهار محدودهی مختلف شامل، نقاط فاقد پوشش در دریاچه هامون، نقاط واجد پوشش در دریاچه هامون، زمینهای بایر و زمینهای کشاورزی بدون کشت در دو سال 1385 و 1387 نمونهگیری بهعمل آمده است. همچنین آزمونهای برجا برای تعیین دانسیته در محل و مقدار مقاومت زهکشی نشدهی خاک و آزمونهای آزمایشگاهی برای تعیین دانهبندی، حدود اتربرگ و حداکثر دانسیته خشک انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که حد روانی و مقدار چسبندگی خاک، در زمینهای رسی بدون پوشش گیاهی و زمینهای کشاورزی، باگذشت زمان کاهش مییابد و خاکهای رسی به سمت سیلتی شدن پیش میروند. با کاهش چسبندگی، خاکها بیشتر از پیش مستعد فرسایشپذیری میشوند. دانسیته برجای خاکها در نقاطی که لایههای سست سطحی فرسایش مییابند افزایش مییابد و حداکثر به 2 گرم بر سانتیمتر مکعب میرسد.
Due to its specific climatic conditions (dry climate) and severe winds (including the 120 day long winds), wind erosion is accounted as one of the most important factors responsible for earth surface changes which in turn leads to the alteration of soil engineering properties. To investigate the role of wind erosion on soil properties changes, samples were collected between the years 1385 to 1387 from four different locations including areas without vegetation in the Hamoon Lake, areas with vegetation in the Hamoon Lake, barren lands and agricultural lands without cultivation. The in situ dry unit weight volume and undrained shear strength of soil were determined by in situ tests; however, gradation, atterberg limits, and the soil maximum dry density were determined by standard laboratory tests. The results indicate a decrease in liquid limits and soil adhesiveness with time in both farming lands and clay lands without vegetation; furthermore, clay soil showed trend towards transforming into silt. Soils will become more susceptible to erodibility when their adhesiveness values decrease. In areas which the loose surface layers erode, the in situ dry unit weight volume of soil increases and reaches to 2gr/cm3 at its maximum.
https://www.jiraeg.ir/article_68206_2efc8c2b5162d37a1d78a7da7bd2a31e.pdf
دشت سیستان
فرسایش بادی
خصوصیات مهندسی خاک
سیلتی شدن
Sistan plain
Wind erosion
soil engineering properties
siltation
per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
27
30
68207
Original Article
بررسی ناپایداری شیبهای سنگی بر اساس پارامترهای ژئومکانیکی در منطقه معدنی آلومینای جاجرم
Investigation of instability of rock slopes based on Geomechanical parameters in Jajarm alumina mine region
رسول دادخواه
rasool.dadkhah@stu.um.ac.ir
1
رسول اجل لوئیان
ajalloeian@yahoo.com
2
زهرا حسین میرزایی
3
1. دانشجوی دکتری زمین شناسی مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
گروه زمین شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه اصفهان، ایران
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان
منطقه معدنی آلومینای جاجرم در شمال کویر جاجرم در حاشیه جنوبی زون تکتونیکی کپهداغ و در انتهای شرقی البرز شرقی قرار گرفته است. به دلیل شرایط تکتونیکی این ناحیه ساختارها و ناپیوستگیهای متعدد و عمدهای در منطقه به وجود آمده است که از جمله مهمترین و بزرگترین ساختارهای این ناحیه میتوان به تاقدیس کوه زو اشاره نمود. این تاقدیس عموماً روند شرقی ـ غربی از خود نشان میدهد. در این منطقه سازندهای مبارک با سن کربنیفر، سازند الیکا با سن تریاس و سازند شمشک با سن ژوراسیک رخنمون پیدا کردهاند. ارتفاعات این منطقه دارای روند شمال شرقی ـ جنوب غربی است که با ساختار تکتونیکی البرز شرقی مطابقت دارد. به منظور بررسی ناپایداری و ریزش در این منطقه معدنی، برداشت مشخصات ناپیوستگیها انجام شده و سپس جهت طبقه بندی تودههای سنگی، از سه روش ردهبندی ژئومکانیکی (RMR)، شاخص کیفی تونل زنی در سنگ (Q) و اندیس مقاومت زمینشناسی (GSI) استفاده شده است. بر اساس طبقه بندی GSI، ویژگیهای ژئومکانیکی تودهسنگهای این منطقه معدنی تعیین شده و در نهایت براساس پارامترهای ژئومکانیکی و ناپیوستگیهای ساختاری، تحلیل پایداری صورت پذیرفته است. بر اساس این تحلیل عامل اصلی ناپایداری در این محدودۀ معدنی را میتوان به تأثیر ناپیوستگیهای موجود مرتبط دانست.
Jajarm alumina mine is located in the north of Kavir in southern structural zone of Kopeh-Dagh area and Eastern section of Albourz Mountain. Because of structural setting, distinct structural’s features and major discontinuities were formed. One of the most important structural features is the Kuh-e-Zoo anticline. The axial plane of the anticline, in most part, is trending east-west. The most important formations that crops out in the area are: Mobarak (Carboniferous), Elikah (Triassic), and Shemshak (Jurassic). The topography of the region is trending northeast-southwest that is coinciding with Eastern Alborz structural setting. In order to study the instability of the mine area, data regarding the discontinuities of the layers were collected. Regarding to rock mass classification, three common classifications such as RMR, Q and GSI has been used. Base on GSI classification, the geomechanical characterizations of rock mass are determined. Finally, based on this analysis, the main agent for instability of the region is evaluated.
https://www.jiraeg.ir/article_68207_86bdcbd679b41cac1c73e81789522d77.pdf
ناپیوستگیها
پارامترهای ژئومکانیکی
RMR
Q
GSI
ناپایداری شیب های سنگی
جاجرم
Discontinuity
geomechanical parameters
GSI
Q
RMR
per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
41
52
68208
Original Article
اثر بافت و ویژگی های کانی شناسی بر روی خصوصیات زمین شناسی مهندسی گرانیتوئیدها و هورنبلندگابروهای الوند
The effect of mineralogical and textural characteristics on engineering geological properties of Alvand granitoids and hornblendgabroo (southwest Hamedan)
محمد حسین قبادی
amirghobadi@yahoo.com
1
علیرضا علیجانی
alireza.alijani@yahoo.com
2
استاد گروه زمین شناسی د انشگاه بوعلی سینا همدان
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان
گرانیتوئیدها و هورنبلندگابروهای منطقه الوند همدان دارای خصوصیات زمین شناسی مهندسی متنوعی هستند. این تنوع روی عملیات معدنکاری، تونلبری، پایداری شیب و استفاده از آنها بهعنوان سنگهای ساختمانی تاثیر میگذارد. تفاوت در خصوصیات زمین شناسی مهندسی این سنگها متأثر از بافت و ویژگیهای کانیشناختی است. هدف ازاین پژوهش بررسی روابط بین خصوصیات پتروگرافی با ویژگیهای زمینشناسی مهندسی سنگها است. بدین منظور 90 نمونه از گرانیتوئیدها (مونزوگرانیت و سینوگرانیت) و هورنبلندگابروهای توده باتولیتی الوند تهیه گردیده و به منظور تعیین ویژگیهایی مانند درصد جذب آب، تخلخل، وزن واحد حجم (خشک، مرطوب، اشباع) شاخص خطی ریزترکها، مقاومت فشاری تکمحوری، شاخص مقاومت بار نقطهای، مدول الاستیسیته و سختی اشمیت مورد آزمایش قرار گرفتند. روابط بین این خصوصیات و ویژگیهای پتروگرافی بررسی گردید. از برقراری ارتباط بین این ویژگیها مشخص شد که در تعیین خصوصیات زمینشناسی مهندسی سنگ، اهمیت ویژگیهای بافتی بیشتر از خصوصیات کانی شناسی میباشد. بدین معنا که خصوصیات دانهها مانند شکل و اندازه، نوع تماس با یکدیگر، درجه قفل شدگی ذرات و شاخص ریزترکها تأثیر مهمی روی خصوصیات زمینشناسی مهندسی سنگ دارد.
Granitoid and Hornblend gabroo rocks of Alvand area show a variety of engineering geological properties that may affect quarrying operation, tunneling, mining, slope stability and use of rock as construction materials. The physical and mechanical properties are functions of the mineralogical and textural characteristics of rock. The purpose of this study is to apply correlation analysis to investigate the relationship between petrographical and engineering geological properties of rocks. For this research, 90 rock samples (Granitoids and hornblend gabroo) from Alvand mountains (southwest Hamedan) were subjected to petrographic studies. The same samples were then tested to determine solid specific gravity, dry and saturated unit weight, water absorption and total porosity. Schmidt hardness, point load strength index, uniaxial compressive strength, modulus of elasticity and Linear Crack Density Index (LCDI). The relationships between these properties and the petrographic characteristics are described by simple regression analyses. The study revealed that the influence of the textural characteristics on the engineering geological properties appears to be more impotant than the mineralogy. It also determined that the type of contacts, grain (mineral) shape and size significantly influence the engineering geological properties of these rocks.
https://www.jiraeg.ir/article_68208_36e948c0a0ba8960a8f6d8483c288c99.pdf
گرانیتوئیدها
هورنبلند گابرو
الوند
خصوصیات زمین شناسی مهندسی
Engineering geological properties
Alvand
granitoids
hornblendgabroo
per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
53
68
68209
Original Article
پهنهبندی خطر روانگرایی در جزیره قشم و ریزپهنهبندی آن در شهرهای قشم و درگهان
Liquefaction hazard zonation in Qeshm island and microzonation in Qeshm and Dargahan towns
فرج الله عسگری
1
هادی گریوانی
h.grivani@iiees.ac.ir
2
ابراهیم حق شناس
haghshen@iiees.ac.ir
3
1. پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
1. پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله
مقاله حاضر نتایج مطالعات انجام گرفته در زمینه بررسی خطر روانگرایی در دو مقیاس کلان برای کل جزیره قشم و ریزپهنهبندی آن در محدوده دو شهر مهم این جزیره، یعنی قشم و درگهان، را ارائه میدهد. این مطالعات در چهارچوب مطالعات گستردهتر پهنهبندی خطر زمینلرزه و پهنهبندی مخاطرات ژئوتکنیک لرزهای جزیره قشم در پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله به سفارش سازمان منطقه آزاد قشم انجام گردیده است. طی این مطالعه، در مرحله نخست، پهنه بندی خطر روانگرایی در کل جزیره قشم در مقیاس درجه 2 مطابق با طبقه بندی راهنمای پهنه بندی خطرات ژئوتکنیک لرزهای (TC4) با مبنا قرار دادن نقشه زمینشناسی مهندسی تهیه شده در بخشهای دیگر پروژه مد نظر قرار گرفت و سپس در مرحله بعد، ریزپهنهبندی خطر این پدیده در شهرهای قشم و درگهان در مقیاس درجه 3 مطابق با راهنمای مذکور به انجام رسید. در این بخش از مطالعه استعداد روانگرایی بر مبنای تهیه پروفیلهای ژئوتکنیکی نماینده و تحلیل آنها برآورد گردیده است. بررسیها نشان داد، شهر قشم با توجه به وجود لایهای سنگی کربناته به صورت پادگانههای دریایی در سطح زمین و نوع پروفیل زمینشناسی زیر این لایهها چه در وضع موجود تراز آب زیرزمینی و چه در صورت افزایش آن، ازنظر خطر روانگرایی ایمن است. در شهر درگهان اگرچه در تراز آب موجودٰ خطر روانگرایی پایین است اما افزایش تراز آب میتواند در بخشهایی از این شهر به افزایش شدید خطر روانگرایی منجر گردد.
Liquefaction as a hazardous geotechnical phenomenon happens under cyclic stress of earthquake in sandy and silty saturated soils. For determining susceptible areas of liquefaction, and land use planning, liquefaction hazard maps are prepared in different scales based on the type of available data. In this study, according to manual for Zonation on seismic Geotechnical hazard (TC4), liquefaction hazard zonation for Gheshm Island in grade 2 and microzonation for Ghesham and Dargahan towns in grade 3 were conducted. Liquefaction hazard potential was assessed by preparation of representative profiles of liquefaction. The results of this study showed that, in Gheshm and Dargahan, considering the existing water table, liquefaction hazard is Low and increasing water table in Gheshm has a little effect on liquefaction potential, however increasing the water table in some part of Dargahan causes a high increase in liquefaction hazard.
https://www.jiraeg.ir/article_68209_ed068e75f31fd9d22bf36132d0742e1a.pdf
پهنه بندی
ریزپهنهبندی
روانگرایی
قشم
خطر
zonation
Liquefaction
Qeshm
per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
69
78
68210
Original Article
ارائه مدل کنترل کیفیت جهت ساخت لایههای غیرچسبنده بر پایه نتایج دستگاه PFWD
Development of quality control model for unbound layers based on PFWD results
کامران رفیعی
kamran_rafiee@yahoo.com
1
امیر کاووسی
kavussia@modares.ac.ir
2
سید شهاب الدین یثربی
yasrebis@modares.ac.ir
3
دانشجوی دکتری راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه راه و ترابری، دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار گروه خاک و پی، دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس
معیارهای فعلی کنترل و تضمین کیفیت ساخت لایههای غیرچسبنده، به طور عمده بر مبنای آزمایشهای تعیین چگالی در محل صورت می گیرد، درصورتی که مقاومت و مدول سختی معیار طراحی محسوب شود. بدین ترتیب یک شکافی بین مراحل طراحی و روند کنترل کیفیت یک کمبود (فاصله) وجود دارد. براین اساس ارائه شیوهای جهت کنترل کیفیت ساخت که مستقیماً با مدول سختی لایه در محل مرتبط باشد، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از دستگاهی نظیر افت و یا خیزسنج ضربهای قابل حمل که قادر است مدول سختی لایهها را اندازهگیری کند، به سرعت در حال گسترش میباشد. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط مدول سختی حاصل از دستگاه مذکور با درصد تراکم در شرایط آزمایشگاهی است. در این راستا در شرایط آزمایشگاهی و داخل یک جعبه فلزی، چندین لایه از مصالح غیرچسبنده با درصد تراکمهای مختلف کوبیده شد و سپس مدول سختی هر لایه با استفاده از دستگاه افت و خیزسنج ضربهای قابل حمل در رطوبتهای مختلف تعیین گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که مدول سختی همبستگی مناسبی با درصد تراکم و درصد رطوبت لایهها دارد. ولی با این حال برای ارزیابی رفتار واقعی لایههای مصالح غیرچسبنده، مدول سختی شاخص مناسبتری نسبت به درصد تراکم میباشد.
Current methods for assessing quality control in constructing embankment and unbound layers are based on the determination of parameters such as field unit weight. However, most of the design methods are based on engineering properties of the materials, including their stiffness or strength values. In fact, this is a missing link between the design processing and construction quality control methods. Hence, quality control procedures should be based on criteria that are closely correlated with the performance parameters used in the design such as elastic stiffness modulus. For this purpose the use of Portable Falling Weight Deflectometer (PFWD) in the determination of earthworks layers elastic moduli is rapidly increasing The purpose of this study was to evaluate the stiffness modulus as a construction quality control criterion in unbound materials and embankments. A laboratory testing unit box was prepared in which an unbound material was compacted at different compaction levels. Then the stiffness modulus of each compacted layer was determined under Portable Falling Weight Deflectometer (PFWD). The results indicated acceptable correlations between the stiffness modulus and both compaction percentage and moisture percentage. However, it was found that the stiffness modulus is a more appropriate indicator than compaction percent in discerning the true behavior of the unbound layers
https://www.jiraeg.ir/article_68210_0dca6a73fb4a3b0639d286c7023db4e9.pdf
درصد تراکم
مدول سختی
کنترل کیفیت ساخت
مدل
لایههای چسبنده
compaction percent
stiffness modulus
construction quality control
per
انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران
2228-5245
2010-02-20
2
شماره 3 و 4
79
90
68211
Original Article
بررسی اثرات انفجار پرتابهها در محیط سنگی درزهدار با استفاده از روش DEM مطالعه موردی : تونل کیلومتر 500+345 راه آهن اردبیل- میانه
Investigation on projectile explosion effects in a jointed rock media by DEM: a case study of Ardebil-Mianeh railway tunnel
حسن حسینی رنجبر
hassahranjbar@gmail.com
1
مرتضی اسماعیلی
m_esmaeili@iust.ac.ir
2
حبیب شاه نظری
hshahnazari@iust.ac.ir
3
دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران
2. استادیار دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران
استادیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران
امروزه بشر فضاهای زیرزمینی دارای کاربردهای متنوعی اعم از تونلهای راه و راه آهن، خطوط مترو، انبارهای زیرزمینی و پناهگاهها میباشد. از نکات حائز اهمیت در خصوص این فضاها، طراحی دقیق آنها در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی میباشد. از دیدگاه پدافند غیرعامل و حفظ شریانهای حیاتی در شرایط خاص، طراحی تونلهای راه و راه آهن در برابر بارهای ناشی از برخورد پرتابههای انفجاری از اهمیت بهسزایی برخوردار است. از طرفی بررسی پدیده برخورد و انتشار امواج ناشی از پرتابهها در محیطهای سنگی درزهدار، دارای پیچیدگیهای خاص میباشد. در این مقاله سعی بر آن است تا اثر انفجار ناشی از برخورد یک پرتابه بر تونل واقع در محیط سنگی درزهدار مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور یک مطالعه موردی بر روی تونل کیلومتر 500 + 345 راهآهن اردبیل – میانه (قطعه سوم) صورت گرفته است. در این راستا عمق نفوذ[1] پرتابه، شعاع حفره انفجار[2] و همچنین فشار حداکثر ناشی از انفجار پرتابه GP2000 با استفاده از روابط تجربی موجود محاسبه گردیده و در ادامه برای مدلسازی پدیده انتشار امواج از نرمافزار المان مجزای UDEC استفاده شده است. با توجه به مشخصات محیطهای سنگی درزهدار و تأثیر آنها بر انتشار امواج ناشی از انفجار، تحلیل حساسیتی بر روی سه پارامتر مدول دینامیکی سنگ، جهت درزهها و نیز ضریب میرایی مصالح صورت گرفته و اثرات آن بر تلاشهای برشی ایجاد شده در پوشش تونل بررسی گردیده است.
Consideration to explosion resistant design of special infrastructures has increased in the recent years. Amongst the various types of infrastructures, road and railway tunnels have a unique importance because their vital role in connection routes in emergency conditions. In this paper, the explosion effects of a projectile impacting on a railway tunnel located in jointed rock medium was investigated using DEM in two dimensions. For this purpose the UDEC as a well known DEM code was utilized for numerical modeling of the explosion phenomenon. In this regard in first step, selecting the GP2000 bomb as a usual projectile, the penetration depth and crater diameter were calculated in rock medium. In the second step, the blast pressure was calculated via empirical formulae and applied on the boundary of carter as input load. In continue the pressure wave propagation through the jointed rock medium was investigated. In part of the study a sensitivity analysis is carried out on jointed rock parameters such as joint orientation, dynamic modulus and damping ratio and their effect on tunnel lining axial force as well as bending moment were investigated.
https://www.jiraeg.ir/article_68211_24e438ebedcdfe069bbc9982d4a5de00.pdf
تونل
سنگ درزهدار
بارگذاری انفجاری
تحلیل دینامیکی
آنالیز حساسیت
مدول دینامیکی سنگ
ضریب میرایی
jointed rock medium
Blast loading
DEM