%0 Journal Article %T ارتباط علوم زمین‌شناسی و مهندسی مکانیک در افزایش بهره‌وری ماشین‌های حفار تمام مقطع %J نشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران %I انجمن زمین شناسی مهندسی ایران %Z 2228-5245 %A جودکی, وحید %A حسن‌پور, جعفر %A اجل لوئیان, رسول %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 11 %N 4 %P 1-24 %! ارتباط علوم زمین‌شناسی و مهندسی مکانیک در افزایش بهره‌وری ماشین‌های حفار تمام مقطع %K ترامکانیک %K مکانیک %K مبدل گیربکس %K جک مفصلی پسیو %R %X در محیط‎های دانشگاهی و صنعتی ایران، شناخت چندانی از ارتباط علم زمین‎شناسی با شاخه‎های فنی مکانیک و الکترونیک وجود ندارد. چنین مفاهیمی، در سرفصل‎های دروس آموزش عالی ایران تبیین نشده است و تقریباً هیچگونه منبع پژوهشی به زبان فارسی در این زمینه منتشر نشده است. پیشینة حوزه‎های مطالعاتی مشترک مابین مهندسین مکانیک با متخصصین علوم زمین را می‎توان در شروع مباحث ترامکانیک (Terramechanics) دانست. در این پژوهش با تشریح تجربیات حفاری مکانیزه در تونل بازی‎دراز، به ضرورت آغاز مطالعات بین‎رشته‎ای دانش‎آموختگان زمین‎شناسی با مهندسین مکانیک در آموزش عالی و صنایع کشور پرداخته می‎شود. در مقاله حاضر با تحلیل پارامترهای عملیاتی دستگاه حفار و بررسی شرایط زمین‎شناسی در پروژه تونل بازی‎دراز به چگونگی اعمال تغییرات در ساختار دستگاه تی‎بی‎ام پرداخته می‎شود. نتایج نشان می‎دهد در این پروژه جهت سازگار نمودن ویژگی‎های دستگاه با شرایط زمین‎شناسی مسیر، مجموعه‏ای از اصلاحات مکانیکی از جمله: حذف جک شمارة 26 تراست، تعبیه 9 عدد چال گمانه پیشرو در نیمکره پایین سپر دستگاه، حذف تمام جک‎های مفصلی پسیو دستگاه (به تعداد 16 جک)، تغییر آرایش ابزارهای برشی کله‌حفار و ساخت 7 عدد مبدل گیربکس برای افزایش سرعت چرخش کله‎حفار، اجتناب ناپذیر بوده است %U https://www.jiraeg.ir/article_87474_e12c9c69cb412307e2a32d3aba576fe2.pdf