@article { author = {Hosseini Ranjbar, Hasan and Esmaeli, Morteza and Shah Nazari, Habib}, title = {Investigation on projectile explosion effects in a jointed rock media by DEM: a case study of Ardebil-Mianeh railway tunnel}, journal = {Scientific Quarterly Journal of Iranian Association of Engineering Geology}, volume = {2}, number = {شماره 3 و 4}, pages = {79-90}, year = {2010}, publisher = {Iranian Association of Engineering Geology}, issn = {2228-5245}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Consideration to explosion resistant design of special infrastructures has increased in the recent years. Amongst the various types of infrastructures, road and railway tunnels have a unique importance because their vital role in connection routes in emergency conditions. In this paper, the explosion effects of a projectile impacting on a railway tunnel located in jointed rock medium was investigated using DEM in two dimensions. For this purpose the UDEC as a well known DEM code was utilized for numerical modeling of the explosion phenomenon. In this regard in first step, selecting the GP2000 bomb as a usual projectile, the penetration depth and crater diameter were calculated in rock medium. In the second step, the blast pressure was calculated via empirical formulae and applied on the boundary of carter as input load. In continue the pressure wave propagation through the jointed rock medium was investigated. In part of the study a sensitivity analysis is carried out on jointed rock parameters such as joint orientation, dynamic modulus and damping ratio and their effect on tunnel lining axial force as well as bending moment were investigated.}, keywords = {jointed rock medium,Blast loading,DEM}, title_fa = {بررسی اثرات انفجار پرتابه‌ها در محیط سنگی درزه‌دار با استفاده از روش DEM مطالعه موردی : تونل کیلومتر 500+345 راه آهن اردبیل- میانه}, abstract_fa = {امروزه  بشر فضاهای زیرزمینی دارای کاربردهای متنوعی اعم از تونل­های راه و راه آهن، خطوط مترو، انبارهای زیرزمینی و پناهگاه­ها  می­باشد. از نکات حائز اهمیت در خصوص این فضاها، طراحی دقیق آن­ها در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی می­باشد. از دیدگاه پدافند غیرعامل و حفظ شریان­های حیاتی در شرایط خاص، طراحی تونل­های راه و راه آهن در برابر بارهای ناشی از برخورد پرتابه­های انفجاری از اهمیت به­سزایی برخوردار است. از طرفی بررسی پدیده برخورد و انتشار امواج ناشی از پرتابه­ها در محیط­های سنگی درزه­دار، دارای پیچیدگی­های خاص می­باشد. در این مقاله سعی بر آن است تا اثر انفجار ناشی از برخورد یک پرتابه بر تونل واقع در محیط سنگی درزه­دار مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور یک مطالعه موردی بر روی تونل کیلومتر 500 + 345  راه­آهن اردبیل – میانه (قطعه سوم) صورت گرفته است. در این راستا عمق نفوذ[1] پرتابه، شعاع حفره انفجار[2] و هم­چنین فشار حداکثر ناشی از انفجار پرتابه GP2000 با استفاده از روابط تجربی موجود محاسبه گردیده و در ادامه برای مدل­سازی پدیده انتشار امواج از نرم­افزار المان مجزای UDEC استفاده شده است. با توجه به مشخصات محیط­های سنگی درزه­دار و تأثیر آنها بر انتشار امواج ناشی از انفجار، تحلیل حساسیتی بر روی سه پارامتر مدول دینامیکی سنگ، جهت درزه­ها و نیز ضریب میرایی مصالح صورت گرفته و اثرات آن بر تلاشه­ای برشی ایجاد شده در پوشش تونل بررسی گردیده است.  }, keywords_fa = {تونل,سنگ درزه‌دار,بارگذاری انفجاری,تحلیل دینامیکی,آنالیز حساسیت,مدول دینامیکی سنگ,ضریب میرایی}, url = {https://www.jiraeg.ir/article_68211.html}, eprint = {https://www.jiraeg.ir/article_68211_24e438ebedcdfe069bbc9982d4a5de00.pdf} }