انجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 220100823Landslide hazard assessment by AHP along Caspian sea coast
Nowshahr-Ramsarبررسی خطر زمینلغزش به روش AHP در ساحل دریای خزر، محدودة نوشهر تا رامسر11468213FAمحمد رسول ستایشی راددانشگاه تربیت مدرس، گروه زمینشناسی مهندسیمحمدرضا نیکودلدانشگاه تربیت مدرس، استادیار گروه زمینشناسی مهندسیعلی ارومیه ایدانشگاه تربیت مدرس، استادیار گروه زمینشناسی مهندسیJournal Article20101010The purpose of this study is to investigate the landslide hazard in a coastal area of Caspian Sea<br />elongated from Nowshahr to Ramsar. High population density and lack of plains, as well as<br />increased constructions and architectural and agricultural activities on slopes highlight the necessity<br />of such studies in this area. Landslide distribution map for the area was achieved through field<br />studies. According to these studies, this area has a high potential for landslide incidence, and<br />various kinds of Mass wasting can be observed across the area.<br />To analyze landslide hazard in the area, we considered such factors as slope, geology, fault, river,<br />slope aspect, elevation, land use, access routes and shear resistance as effective factors in landslide<br />incidence. Data were digitalized using ArcGIS software and stored as information layers.<br />To develop the Landslide hazard zoning map for the area, method of AHP have been used. The map<br />then are classified into five hazard ranges of very low, low, moderate, high and very high.<br />Evaluation of zoning map with regard to landslide density and stable points shows that obtained<br />maps hold an acceptable validity.<br />Results analysis shows that slope, geology and fault are among the most important factors involved<br />in landslide incidence.<br />Developed zoning map can be practical in engineering projects architectural activities in the<br />investigated area.بر اساس بررسیهای صحرایی، این منطقه از لحاظ وقوع زمینلغزش دارای پتانسیل بالایی میباشد و در سرتاسر منطقه میتوان انواع مختلف حرکات دامنهای را مشاهده نمود. در این مقاله دادههای ورودی در مدل AHP جهت تحلیل خطر زمینلغزش شامل عوامل شیب، زمینشناسی، گسل، آبراهه، جهت شیب، ارتفاع، کاربری اراضی و راههای دسترسی میباشند که با استفاده از نرمافزار ArcGIS رقومی گشته و به صورت لایههای اطلاعاتی ذخیره شدهاند. نقشه تهیه شده با استفاده از روش فاصله برابر در 5 رده خطر خیلیکم، کم، متوسط، زیاد و خیلیزیاد طبقهبندی شده است. بررسی نتایج نشان میدهد عوامل لیتولوژی، شیب و گسل از جمله مهمترین عوامل مؤثر در وقوع زمینلغزش در این منطقه هستند و بیش از 30 درصد از اراضی منطقه در رده خطر بالا قرار دارد.https://www.jiraeg.ir/article_68213_b831bbb2b8e57a87ade07541f0510032.pdfانجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 220100823Liquefaction zonation of soils along Tabriz metro line 2, using GISپهنهبندی استعداد روانگرایی خاکهای مسیر خط 2 متروی تبریز با استفاده ازGIS153068214FAمحمد حسین قبادیاستاد گروه زمین شناسی د انشگاه بوعلی سینا همدانابراهیم اصغری کلجاهیاستادیار گروه زمین شناسی دانشگاه تبریز0000-0003-0408-6107غلامرضا خانلری خانلریدانشیار گروه زمین شناسی دانشگاه بوعلی سینا همدانرضا بابازاده3. دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی مهندسی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20091223Tabriz city is located in a tectonically active region and on sandy, silty sediments. Because of high<br />level ground water in some part of the city, occurrence of liquefaction is probable during strong<br />earthquake. Therefore assessment of mentioned phenomenon is necessary for construction of<br />infrastructure. In this paper using standard penetration test (SPT) results, empirical relations and<br />graphs suggested by NCEER the liquefaction potential of soils in the second line of Tabriz metro<br />path, is assessed. At first by means of corrected SPT values, depth of groundwater and fine content<br />of soil, the safety factor against liquefaction is calculated. Then using ArcGIS9.3 software the<br />liquefaction potential maps of path alluviums in 8, 10, 12, 14, 16 and 18 meters is provided. Based<br />on assessments, the safety factor against liquefaction in eastern and western part for most regions is<br />greater than 1. But in central part of the path, there are regions that have safety factor of less than 1<br />and occurrence of liquefaction is probable.شهرتبریز دریک منطقه فعال تکتونیکی و روی رسوبات ماسهای و سیلتی واقع شده است. به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در برخی از مناطق شهر و دانهبندی خاص آبرفتها، درصورت وقوع زلزلههای قوی، پدیده روانگرایی محتمل خواهد بود. بنابراین به منظور احداث سازههای حیاتی ارزیابی استعداد پدیده مذکور ضروری است. در این مقاله با استفاده از نتایج آزمایش نفوذ استاندارد (SPT)، روابط تجربی و نمودارهای پیشنهادی توسط کمیته [1]NCEER پتانسیل روانگرایی خاکهای مسیر خط 2 متروی تبریز ارزیابی شده است. ابتدا ضریب اطمینان در مقابل روانگرایی، با استفاده از اعداد نفوذ استاندارد تصحیح شده، عمق سطح آب زیرزمینی و درصد مواد ریزدانه خاک (FC[2]) محاسبه گردید. سپس با استفاده از نرم افزار ArcGIS9.3 نقشههای استعداد روانگرایی آبرفتهای مسیر در عمقهای 8،10، 12، 14، 16 و 18 متری تهیه شد. بر اساس ارزیابی انجام شده ضریب اطمینان مصالح آبرفتى در مقابل روانگرایى، در بخش شرقی و غربی مسیر برای بیشتر نقاط بزرگتر از یک میباشد. ولی در بخش مرکزی مسیر، مناطقی با ضریب اطمینان کمتر از 1 وجود دارد که وقوع روانگرایی در آنها محتمل است.<br /> https://www.jiraeg.ir/article_68214_1d42cd8727a7459988a41c4f407d3550.pdfانجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 220100823Evaluation of soil corrosion hazard in Mashhad cityارزیابی خطر خورندگی خاک در شهر مشهد314068215FAاعظم قزیدانشجوی دکتری زمین شناسی مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهدناصر حافظی مقدسدانشیار دانشکده علوم زمین، دانشگاه صنعتی شاهرودمحمدرضا نیکودلاستادیار، گروه زمینشناسی مهندسی دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس nikudelm@yahoo.comJournal Article20080625One of the important problems of municipal management is the corrosion of buried concrete and<br />steel pipe such as water and Gas pipe and Foundation of structures. The corrosion phenomena<br />existed in all type of soils and its severity are related to properties of soil and environment. In this<br />study, the effective parameters on soil corrosive are induced and the surface soil characteristics in<br />Mashhad city are investigated. Based on the cumulative effects of five parameters of texture, PH,<br />Cl-, SO4-2 and electric specific strength, the soil corrosive zonation map of Mashhad city are<br />produced. The data bank includes more than 700 boreholes and the geoelectrical study achieved in<br />different projects in the city. The results show that the most surface soil under Mashhad city area<br />are classified as medium to low corrosive soil and only small part of east, north east and central part<br />of Mashhad city have the high corrosion potential. The high corrosion hazard mainly coincide with<br />area covered by the demolition and construction soils in bank of streams and out of city in past.یکی از مشکلات شهری آسیب دیدن اجزای بتنی یا فلزی مدفون در خاک نظیر لولههای آب، فاضلاب و گاز و پی سازهها، در اثر پدیده خورندگی است. این پدیده تقریباٌ در همه خاکها وجود دارد و شدت و ضعف آن تابعی از خصوصیات خاک و محیط میباشد. در این مقاله پارامترهای مؤثر در پدیده خورندگی خاک معرفی شده و وضعیت خاک سطحی شهر مشهد از نظر عوامل مختلف مؤثر در این پدیده نظیر بافت خاک، اسیدیته، درصد کلر، درصد سولفات و مقاومت ویژه الکتریکی مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. بانک دادههای مورد استفاده شامل اطلاعات بیش از هفتصد گمانه گردآوری شده و نیز نتایج مطالعات ژئوالکتریک که در سطح شهر در خلال پروژههای مختلف است میباشد. نتایج به دست آمده در این بررسی نشان میدهد که بخش عمده شهر مشهد بر روی خاکهای با خورندگی رده کم تا متوسط قرار دارد و بخشهای محدودی از شرق، شمال شرق و مرکز شهر دارای خورندگی زیاد است. مناطق با خطر خورندگی بالا عموماٌ منطبق با مناطق تخلیه خاک و نخاله ساختمانی در حاشیه مسیلها و حاشیه شهر در گذشته میباشد.https://www.jiraeg.ir/article_68215_f0a52029ec140745d81d320c42f06550.pdfانجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 220100823Assessment of TBM performance in tunnel excavation
(first lot of Karaj - Tehran water conveyance tunnel)بررسی عملکرد ماشین حفاری مکانیزه (TBM) در حفاری قطعه اول تونل انتقال آب کرج - تهران415068216FAمجید تاجیک1. کارشناس ارشد زمین شناسی مهندسی موسسه مهندسین مشاور ساحلمحمد اروجیکارشناس عمران موسسه مهندسین مشاور ساحلآرمان نوینکارشناس ارشد استخراج معدن موسسه مهندسین مشاور ساحلJournal Article20101010Karaj - Tehran water conveyance tunnel (LOT1) was excavated by TBM with 4.66 m diameter<br />whereas the utilization factor is different with tunnel length. According to geological condition,<br />excavated length and personal skill, TBM performance has been compared in four equal parts of<br />tunnel. Evaluation of TBM Activity and delay time shows that in addition of specified factors, the<br />utilization factor also depends on the overlap of activities. In this project utilization factor for every<br />part is 18.30, 22.26, 16.09 and 16.08 respectively.حفاری قطعه اول تونل انتقال آب کرج – تهران توسط TBM با قطر 66/4 متر در حالی انجام شد که ضریب بهرهوری دستگاه در طول مسیر حفاری کاملا متفاوت بود. براساس شرایط زمینشناسی، فاصله ماشین تا دهانه تونل و مهارت فردی پرسنل عملکرد ماشین حفاری در چهار بخش مساوی از تونل، مقایسه و ارزیابی گردید. بررسی فعالیتها و تأخیرات ماشین حفاری نشان میدهد که نرخ تغییرات ضریب بهرهوری علاوه بر پارامترهای فوق به میزان همپوشانی فعالیتها نیز بستگی دارد. ضریب بهرهوری در بخش اول 30/18، بخش دوم 26/22، بخش سوم 09/16 و در بخش چهارم 08/16 به دست آمد.https://www.jiraeg.ir/article_68216_14549fafe6052cd17fdc25bfcf995fb9.pdfانجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 220100823General idea for study of rock mass variability respect to depth
(freeway tunnels of Khorramabad–Polezal)رویکرد جامع در مطالعه وابستگی خصوصیات توده سنگ نسبت به عمق (مجموعه تونل های آزادراه خرم آباد – پل زال)516968217FAJournal Article20180829The algorithm of rock mass variation with depth has been proposed on the systematic viewpoint for<br />tunneling in this research. At first, at proposed algorithm, rock mass data has been investigated at<br />different stages of geotechnical studies in a systematic process. Then, collected rock mass data has<br />been classified based on the index parameters of ground behavior. Finally, the ability of depth<br />parameter has been proved for modeling the variation of rock mass characteristics by quantitative<br />and qualitative method. Therefore, depth dependent variation of rock mass characteristics is<br />applicable phenomenon for designing the tunnels. Classification of rock mass data based on index<br />parameters of ground behavior produces the generalization of past results to the similar rock mass<br />condition. Thereupon, geotechnical studies transforms to comprehensive structure having<br />determined final goals which grows the data basics effectively. Performances of proposed algorithm<br />has been estimated for depth dependency of 11 rock mass characteristics such as: spacing, joint<br />persistency, joint aperture unconfined compressive strength, elastic modulus, RQD, BRMR, JCR,<br />deformation modulus, rock mass strength and continuity factor in 12 twin tunnels of<br />Khorrammabad – Pol-e- Zal. According to the results, increase of depth from 50 to more than 250<br />m has been coincident with improvement of rock mass characteristics and joint properties and<br />equivalent continuous rock shifts to range of intact to blocky rock. Therefore, variability of rock<br />mass characteristics with depth has to be considered for designing the support system, excavation<br />method and tunneling contracts.در این مقاله الگوی مطالعه تغییرپذیری خصوصیات توده سنگ نسبت به عمق با رویکرد سیستماتیک و قابل کاربرد در تونل سازی ارائه میشود. در الگوی ارائه شده، در یک فرایند سیستماتیک، در ابتدا دادههای تودهسنگ در مراحل مختلف مطالعات ژئوتکنیک جمعآوری میشوند، سپس دادههای به دست آمده از تودهسنگ بر مبنای پارامترهای شاخص، طبقهبندی میشوند و در نهایت براساس آن قابلیت کمیت عمق در مدلسازی تغییرپذیری خصوصیات تودهسنگ با روشهای کیفی و کمی تأیید میشود. تغییرپذیری خصوصیات تودهسنگ نسبت به عمق برای طراحی تونل به کار میرود. در این الگو طبقهبندی دادههای خصوصیات تودهسنگ براساس پارامترهای شاخص، امکان به روزرسانی و تعمیم نتایج مطالعات گذشته به موارد مشابه را ممکن میکند. در این صورت، مطالعات ژئوتکنیک به یک ساختار جامع با هدف نهایی معلوم، تبدیل میشود که در تکامل پایگاه دادهها نقش مؤثری ایفا میکند. کارایی الگوی پیشنهادی برای بررسی تغییرپذیری 11 خصوصیت تودهسنگ شامل: بازشدگی، تداوم، فاصلهداری درزها، مقاومت فشاری سنگ بکر، مدول الاستیسیته، شاخص کیفی توده سنگ (RQD)، شاخص مقاومت ژئومکانیکی مبنا (BRMR)، شاخص شرایط درزهداری (JCR)، مدول الاستیسیته، مقاومت فشاری تودهسنگ و فاکتور پیوستگی نسبت به عمق در 12 جفت تونل آزادراه خرم آباد– پلزال مطالعه شده است. نتایج نشان میدهد که با افزایش عمق اندازهگیری، از 50 به 250 متر خصوصیات تودهسنگ بهبود مییابد، به طوری که امتیاز شرایط درزهداری در ردهبندی ژئومکانیکی مبنا (BRMR) از 15-10 به 30-25 افزایش مییابد و امتیاز ژئومکانیکی مبنا (BRMR) حدود 45-20 عدد افزایش مییابد که معادل با بهبود ردهبندی کیفیت تودهسنگ به اندازه حداقل یک کلاس میباشد. همچنین فاکتور پیوستگی از CF>30 به 3<CF<6 کاهش مییابد که سنگتودهای (پیوسته معادل) به سنگ پیوسته – ناپیوسته (بلوکی– سنگ بکر) تبدیل میشود. بهبود کیفیت تودهسنگ در عمق به دلیل محصور بودن تودهسنگ، کاهش هوازدگی و نظایر آن است، بنابراین، تغییرپذیری خصوصیات تودهسنگ نسبت به عمق در طراحی سیستم نگهداری، انتخاب روش حفاری و مهندسی کردن قراردادهای مراحل ابتدایی تونلسازی به کار میرود.https://www.jiraeg.ir/article_68217_d907a8d2932e60f540f22044a1578082.pdfانجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 2201008232D numerical study of the stability of concrete arch dams with special
focus on the role of rock joints and the internal flowing waterمطالعه عددی دوبعدی پایداری تکیهگاه سدهای بتنی قوسی با تاکید بر نقش درزههای سنگی و جریان آب در آنها718268219FAسعید یزدانیکارشناس ارشد مکانیک خاک و پی- دانشگاه تربیت مدرسمحمود یزدانیاستادیار گروه مهندسی خاک و پی- دانشگاه تربیت . مدرسJournal Article20110525Due to the arching behavior of concrete arch dams, the hydrostatic loads imposed on dam body are<br />transferred to the abutments. Accordingly, an accurate evaluation of the stability of abutments is<br />very important. The failure mechanism of abutment is substantially governed by a network of<br />discontinuities crossing the abutment. Meanwhile, the flowing water through discontinuities<br />provides an easier condition for discontinuities to slide and/or open. In this paper, the effects of<br />fluid flow and mechanical characteristics of joints are treated on safety of abutments. Though, a full<br />3D simulation of dam body and its surrounding rock mass is needed for a complete understanding<br />of the problem, but in general, the 3D jointed abutment stability analysis considering hydromechanical<br />interaction are too time consuming and complicated. Therefore, in this study, a 2-D<br />DEM model for the most critical region of a typical arch dam abutment resulted through a 3D FE<br />modeling is considered to evaluate the abutment safety. In this research, the effects of fluid flow<br />and mechanical characteristics of joints on the safety are investigated through SRF and increasing<br />water pressure methods in both dry and saturate assumptions. In order to recognize the conditions<br />leading to failure in abutments, the values of maximum sliding, maximum opening, opening and<br />sliding intensity and maximum resulting water flow rate along discontinuities are used as failure<br />criterions. The results demonstrate that the assumption of dry abutment is not proper for evaluating<br />the stability condition and may submit the safety factors much larger than the real values.<br />Moreover, the strength characteristics of rock joints are less significant on the stability of abutment.در سدهای بتنی قوسی، بخش عمده فشارهای هیدرواستاتیکی در اثر عملکرد قوسی و طرهای بدنه سد به تکیهگاهها منتقل میشود. به همین دلیل در بررسی ایمنی اینگونه سدها، ارزیابی درست از وضعیت پایداری تکیهگاهها از اهمیت ویژهای برخوردار است. ناپایداری تکیهگاه عموماً به شکل گسیختگی در راستای لایههای ضعیف یا دسته درزههای آن رخ میدهد. علاوه بر آن، فشار آب عبوری از درزهها نیز لغزش و گسیختگی در امتداد صفحات ضعف مذکور را تسهیل میکند. این مقاله به بررسی اهمیت پارامترهای مقاومتی درزهها و تأثیر جریان آب بر ایمنی تکیهگاه سدهای بتنی قوسی میپردازد. اگرچه مطالعه دقیق این مسئله نیاز به انجام تحلیلهای سهبعدی دارد، لیکن به دلیل پیچیدگیهای زیاد در مدلسازی سهبعدی محیطهای درزهدار، خصوصاً با در نظرگرفتن رفتار اندرکنش هیدرولیکی- مکانیکی، در این تحقیق از تحلیلهای دوبعدی استفاده شد. با اینحال به منظور افزایش اعتبار نتایج تحلیلهای دوبعدی، توزیع نیروهای وارده بر مدل تحلیل دوبعدی از نتایج تحلیلهای سه بعدی یک سد بتنی قوسی و تودهسنگ ساختگاه آن استخراج شد. پایداری تکیهگاه سد مورد نظر با استفاده از دو روش افزایش تدریجی فشار آب مخزن و کاهش پارامترهای مقاومتی درزهها و ضریب ایمنی SRF مورد ارزیابی قرار گرفت. در این راستا از پنج پارامتر بیشینه بازشدگی و لغزش در امتداد درزهها، شدت بازشدگی و شدت لغزش در سرتاسر تکیهگاه و همچنین بیشینه دبی عبوری در محل درزهها به عنوان شاخصهایی جهت ارزیابی ایمنی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که فرض عدم عبور جریان آب از درزهها، غالباًً نادرست بوده و میتواند ضرایب ایمنی تکیهگاه را بسیار بالاتر از میزان واقعی آن نشان دهد. همچنین ایمنی تکیهگاه، حساسیت کمی نسبت به پارامترهای مقاومتی و مکانیکی درزهها دارد.https://www.jiraeg.ir/article_68219_beb354f6f7aa2fb37e57716c2d8f5b86.pdfانجمن زمین شناسی مهندسی ایراننشریه انجمن زمین شناسی مهندسی ایران2228-52453شماره 1 و 220100823Experimental study on the effect of fine content in the filter on soil-filter
system operationبررسی آزمایشگاهی تأثیر میزان مواد ریزدانه موجود در مصالح فیلتر بر عملکرد سیستم خاک- فیلتر839668222FAعلیرضا اردکانیدانشجوی دکتری مهندسی عمران- مکانیک خاک و پی، دانشگاه تربیت مدرسسید شهاب الدین یثربیدانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20100127Critical filter is one of the principal parts in an embankment dam which is preventing the dam<br />against erosion. There are important technical and economical problems for engineers to select the<br />filter characteristics which are acceptable from view points of necessity and economical aspects.<br />Since, experimental methods may cover different parameters of the soil-filter system; experimental<br />modeling is characterized as the most appropriate method to investigate soil-filter system. No<br />Erosion Filter (NEF) test has a high capability to evaluate the soil-filter system. Most design criteria<br />and many researches for grading curve of filter only pay attention to the size of D15 of filter and<br />there are fewer attentions to smaller size and fine content of filter. In this research using two groups<br />of filters which have same grading curve in larger size of D15 but are different in smaller size, 24<br />NEF tests were performed. Contrary to existing criteria, the obtained results revealed considerable<br />effects of fine content and the particles which are smaller than D15 and these factors can cause<br />improvement or weakening filter performance to control soil erosion.فیلتر بحرانی در سدهای خاکی، نقش حفاظت از خاک هسته را در برابر فرسایش دارد. انتخاب مشخصات فیلتر مناسب برای پروژه که هم نیاز طرح را پاسخ دهد و هم به لحاظ اقتصادی جوابگو باشد، مسائل فنی و اقتصادی مهمی را پیشروی مهندسان قرار داده است. از آنجا که روشهای آزمایشگاهی میتوانند ویژگیهای متعددی از سیستم خاک- فیلتر را تحت پوشش قرار دهند، به عنوان روشهایی مطمئن برای بررسی عملکرد فیلتر میباشند. آزمایش فیلتر مانع فرسایش (NEF) یکی از کاملترین و جامعترین روشها برای کنترل فیلتر مورد استفاده در سدهای خاکی است. اغلب معیارهای طراحی فیلتر و بسیاری از تحقیقات انجام شده برای بررسی منحنی دانهبندی فیلتر، صرفاً به بررسی اثر پارامتر D<sub>15</sub> فیلتر پرداختهاند و کمتر به بررسی ذرات ریزتر از D<sub>15</sub> فیلتر و ریزدانه عبوری از الک 200# پرداخته شده است. در این تحقیق 24 آزمایش NEF بر روی دو گروه فیلتر، که هر گروه دارای فیلترهایی با منحنی دانهبندی یکسان در ذرات بزرگتر از D<sub>15</sub> و دانهبندی مختلف در ذرات کوچکتر از D<sub>15</sub> میباشند، انجام شده است. نتایج آزمایشها نشان میدهد بر خلاف معیارهای موجود، میزان مواد ریزدانه و ذرات کوچکتر از D<sub>15</sub> موجود در فیلتر، میتواند تاثیر قابل ملاحظهای بر بهبود یا تضعیف عملکرد فیلتر در توقف فرسایش داشته باشد.https://www.jiraeg.ir/article_68222_00a1d91f688b2dca195dbc395dcb18e7.pdf